Výroba extrémně populárního letadla Boeing 737 trvá pouhých 11 dnů. Tento proces probíhá v závodě v Rentonu, kde se měsíčně vyrobí 38 letadel. Produkční linka 737 je v provozu od roku 1967 a za tuto dobu se stala nejvíce vyráběným dopravním letadlem na světě.
Produkční tempo Boeingu 737 svědčí o vysoce efektivním výrobním procesu, který zahrnuje precizní plánování, automatizaci a optimalizaci jednotlivých kroků montáže. Základní konstrukce letadla je navržena tak, aby umožnila rychlou a efektivní integraci jednotlivých komponentů. Významnou roli hraje i efektivní dodavatelský řetězec, který zajišťuje včasné dodávky potřebných dílů.
Jak dlouho trvá výroba letadla?
Výroba leteckých dopravních prostředků je komplexní proces zahrnující mnoho fází, jehož celková doba trvání se v průměru pohybuje v rozmezí 5 až 8 let. Tento časový úsek zahrnuje fázi vývoje konceptu, projektování, výrobu a rozsáhlé testování před zahájením sériové výroby.
- Vývoj konceptu: analýza potřeb trhu, definice požadavků na letadlo a vytvoření koncepčního návrhu zahrnujícího aerodynamické studie, výběr pohonných jednotek a určení základních parametrů letadla.
- Projektování: detailní technická dokumentace, konstrukční návrhy, počítačové modelování a simulace s cílem optimalizace všech systémů letadla a ověření jeho funkčnosti a bezpečnosti v digitálním prostředí. Tato fáze zahrnuje také výběr materiálů a technologií.
- Výroba: výroba jednotlivých komponentů, jejich následná montáž, integrace systémů (avionika, pohonná jednotka, hydraulika, elektrické systémy), důkladné testování jednotlivých subsystémů a celého letadla.
- Testování a certifikace: důkladné testování letadla v pozemních a letových podmínkách s cílem ověřit splnění všech bezpečnostních a provozních požadavků. Získání certifikace od příslušných úřadů pro civilní letectví je nezbytným předpokladem pro zahájení komerčního provozu.
Jaká letadla se v současnosti vyrábějí v Rusku?
Současný stav výroby letadel v Rusku je ovlivněn řadou faktorů, včetně geopolitické situace a mezinárodních sankcí. V současné době se v Rusku vyrábějí následující modely dopravních letadel:
- SSJ 100 (Sukhoi Superjet 100): regionální dopravní letadlo s kapacitou 87–108 cestujících a doletem 3000–4500 km. Vyrábí se v Komsomolsku-na-Amure (KnAAZ).
- MS-21 (Magistrál’nyj samoljot XXI veka): střednědobě magisitrální dopravní letadlo s kapacitou 132–211 cestujících a doletem 6400 km. Vyrábí se v Irkutském leteckém závodě.
- Il-96-300: širokotrupé dopravní letadlo s kapacitou až 300 cestujících a doletem 9800 km. Vyrábí se ve Voroněžské akciové letecké společnosti (VASO).
- Il-96-400M: modifikace Il-96-300 s prodlouženým doletem až 8700 km a maximální kapacitou až 370 cestujících. Také se vyrábí ve VASO.
Zajímavosti:
- Rusko zaujímá páté místo na světě ve výrobě civilních letadel (podle aktuálních dat).
- MS-21 je prvním ruským letadlem, při jehož výrobě byly použity kompozitní materiály.
- SSJ 100 se stal prvním ruským letadlem certifikovaným podle mezinárodních standardů.
- Il-96-300 byl používán k přepravě nejvyšších představitelů státu a uskutečnil několik rekordních dálkových letů.
- Dodávky Il-96-400M se plánují na rok 2024 (podle aktuálních informací).