Je mi líto slyšet, že [název produktu] nesplnil vaše očekávání. Jako zkušený cestovatel vím, jak frustrující může být, když se něco pokazí během cesty – ať už se jedná o špatný hotel, nefunkční vybavení nebo zklamání z výletu. Kvalitní zkušenosti jsou pro dovolenou klíčové, a proto je pro mě vaše zpětná vazba nesmírně důležitá.
Snažíme se, aby každý zážitek byl co nejlepší, a evidentně se nám v tomto případě nepodařilo splnit náš slib. Abychom vám mohli lépe pomoci, bylo by skvělé, kdybyste nám sdělil(a) konkrétnější informace. Například, jaký byl přesný problém s [název produktu]? Byla to technická závada, neshoda s popisem, nebo něco jiného? Čím detailnější informace nám poskytnete, tím lépe vám budeme moci pomoct a zároveň zlepšíme naše služby pro budoucí cestovatele. Věřte mi, že se snažíme o maximální spokojenost našich klientů a vaše zkušenost nám pomůže v tomto úsilí.
Nebojte se sdílet i drobné detaily – i zdánlivě nevýznamné informace mohou být klíčové pro pochopení problému. Mnoho let cestování mě naučilo, že i ty nejmenší věci mohou ovlivnit celkový zážitek. A právě proto se snažíme o neustálé zlepšování.
Uveďte příklad stížnosti klienta.
Jako zkušený cestovatel jsem se setkal s nejrůznějšími problémy, a tak vím, co to znamená nespokojený klient. Firmy by měly být připraveny na stížnosti jako například: Problém s produktem: vadné, poškozené nebo nekvalitní zboží, třeba rozbitý kufr po přepravě leteckou společností nebo zkažené jídlo v hotelu. Nedostatečná péče o klienta vede k negativním recenzím, které dokáží zkazit reputaci. To je důvod, proč je důležité řešit stížnosti co nejrychleji. Pomalé reakční doby: zpožděná podpora zákazníků, neochotný personál, nedostatek informací. Představte si, že čekáte hodiny na zavazadla na letišti a nikdo vám nedokáže říci, co se děje. To je přesně ten druh zkušenosti, která vede k negativním recenzím a ztrátě zákazníků. Správné a rychlé řešení problémů je klíčem k udržení spokojenosti klienta a k budování pozitivní pověsti. Důležité je se vždy snažit o individuální přístup a vcítit se do situace klienta. V turismu, stejně jako v jiných oborech, se spokojený zákazník stává nejlepší reklamou.
Příklad scénáře pro zpracování stížností hostů?
Je mi líto, že váš zážitek nebyl dle vašich představ. Prověřím detailně komunikaci s [jméno zástupce] a podniknu potřebná opatření. Upřímně se omlouvám, ale vězte, že podobná situace se už neopakuje. Máte-li zájem, rádi vám nabídneme kompenzaci – třeba poukaz na výlet do [název zajímavého turistického místa v okolí], kde si užijete skvělý výhled na [popis zajímavého výhledu] a můžete si vyzkoušet [název zajímavé aktivity, např. via ferratu, canyoning]. Informace o obtížnosti najdete na [odkaz na web s informacemi o obtížnosti]. Případně, pokud preferujete klidnější variantu, máme k dispozici podrobné mapy s méně frekventovanými trasami v okolí [název místa], kde se můžete ponořit do krásy nedotčené přírody. Doporučuji si vzít s sebou [seznam užitečného vybavení, např. mapu, kompas, baterku].
Co dělat, když jsou porušována lidská práva?
Narazili jste se na porušení lidských práv? To je jako narazit na nebezpečný terén během výstupu na K2 – nebezpečné a vyžaduje to okamžitou akci. Nebojte se, existují záchranné cesty! Můžete podat stížnost speciálním procedurám Rady pro lidská práva (to jsou jako zkušení horští vůdci, nezávislí experti na lidská práva), smluvním orgánům pro lidská práva (zkušené lezecké týmy, komise nezávislých expertů) nebo samotné Radě pro lidská práva (centrála záchranné služby). Jedná se o mezinárodní organizace, takže je to jako mít záložní tým připravený vám pomoct, ať už jste kdekoli na světě. Nepodceňujte to, stejně jako byste nepodcenili ochranu před pádem při lezení. Informace o postupech a kontaktech najdete na webových stránkách OSN, je to jako mít detailní mapu vaší cesty za spravedlností. Důkladná příprava a znalost terénu (v tomto případě mezinárodního práva) vám pomohou v cestě za nápravou. Neváhejte využít dostupné zdroje – je to jako mít s sebou kvalitní mapu a kompas.
Kdo má právo podávat stížnosti?
Stížnost může podat občan, jehož práva byla porušena, nebo jeho zástupce. Také ji může podat, na žádost občana, řádně zmocněný zástupce občanské organizace či zaměstnaneckého kolektivu. Praktická rada: Před podáním stížnosti si důkladně zdokumentujte všechny důležité informace – data, jména, důkazy o porušení práv apod. To výrazně zvyšuje šanci na úspěšné vyřízení. V závislosti na druhu stížnosti a orgánu, kterému ji podáváte, se může lišit požadovaný postup a forma. Doporučuji si vždy předem ověřit správný postup a požadované formuláře na webových stránkách příslušného úřadu nebo organizace. Nepodceňujte důležitost jasné a stručné formulace stížnosti, srozumitelné prezentace skutečností a důkazů. Efektivní stížnost šetří čas a nervy.
Na co si hosté hotelů stěžují?
Jako zkušený cestovatel jsem se setkal s nejrůznějšími hotelovými stížnostmi. Klasika? Problém s pokojem – od špinavých koupelen přes nefunkční klimatizaci až po nedostatek základního vybavení. Personál taky často sklízí kritiku – neochotnost, pomalá obsluha, neřešení problémů. Jídlo pak může být zklamáním kvůli chuti, kvalitě surovin nebo servírování. Ale pozor, stížnosti se netýkají jenom očividných nedostatků. Mnoho hostů se zlobí na hluk, nedostatek soukromí, nepříjemné vůně nebo nedostatečnou čistotu v celém hotelu. Zajímavé je, že i drobnosti, jako například nedostatek zásuvek, slabý wifi signál nebo neintuitivní uspořádání hotelu, mohou vést k negativním recenzím. Nepodceňujte ani negativní zkušenosti s check-inem a check-outem – dlouhé fronty a neprofesionální přístup jsou častým zdrojem nespokojenosti. Analyzujte stížnosti systematicky. Skryté vzory vám ukážou, kde jsou skutečné problémy vašeho hotelu.
Z mého pohledu jsou nejhorší stížnosti, které se týkají nedostatečné reakce hotelu na stížnost hosta. To naznačuje hlubší problémy v managementu a péči o zákazníka. Efektivní řešení stížnosti, i když se jedná o zdánlivě malý problém, je klíčové pro dobrou pověst hotelu.
Jak správně reagovat na stížnost?
Na stížnost reagujte klidně a profesionálně. Potvrďte její přijetí, např. “Vaši stížnost ohledně [předmět stížnosti] jsme obdrželi a rozumíme vašemu zklamání.”
Vyjádřete souhlas s námitkou a omluvte se. Nevymlouvejte se, ale krátce a jasně uznejte chybu. Myslete na to, že i zkušený cestovatel se může setkat s nepříjemnostmi. Například: “Je nám líto, že jste se setkali s problémy s [konkrétní problém]. To není standard naší služby/produktu.” Vyhněte se frázím, které zní jako výmluva. Zkušený turista ví, že upřímná omluva hodně napovídá.
Nabídněte konkrétní řešení. V závislosti na problému to může být:
- Náhrada škody (např. sleva na další službu, vrácení peněz).
- Nápravná opatření (např. zrychlené vyřízení problému, zaslání náhradního zboží).
- Doplňkové služby (např. upgrade ubytování, doprava na letiště).
Při řešení myslete na to, co by uspokojilo zkušeného cestovatele, který si cení svého času a pohodlí. Jasně vysvětlete další postup. Např: “Do 48 hodin vám zašleme informaci o dalším postupu.”
Shrňte řešení a znovu se omluvte. Stručně zopakujte, co bylo dohodnuto. I když je situace složitá, profesionální přístup je důležitý. Pamatujete si, že v cestovním ruchu je pověst k nezaplacení. Ukažte, že se poučíte z chyby a budete se snažit o zlepšení služeb pro budoucí klienty.
Důležité poznámky pro zkušené cestovatele:
- Dokumentujte vše (fotky, videa, potvrzení).
- Uchovávejte si kopie všech komunikací.
- Nebojte se požadovat kompenzaci za utrpěné nepříjemnosti.
- Kontaktujte relevantní autority (např. cestovní kancelář, asociace spotřebitelů) pokud je potřeba.
Jak správně reagovat na stížnost klienta?
Reagovat na stížnost klienta je jako navigace v neznámé zemi. Vždycky začněte s poděkováním – je to jako najít v džungli malý, ale důležitý orientační bod. Vyjádřete vděčnost za zpětnou vazbu, i když se jedná o kritiku. To je klíč k navázání důvěry, stejně důležité jako spolehlivý kompas.
Je nutné se omluvit, i když se domníváte, že chyba není na vaší straně. Představte si, že jste ztratili cenný turistický průvodce – pocit frustrace je srozumitelný. Jasná a upřímná omluva pomáhá uklidnit bouři.
Důležité je sdělit, co se dělá pro nápravu situace. Konkrétní kroky, jako by se jednalo o mapu k nejbližšímu hotelu – klient potřebuje vědět, co se děje a kdy se může očekávat řešení. Jasná a srozumitelná komunikace je stejně nezbytná, jako kvalitní mapy při cestování.
Ukažte, že rozumíte pohledu klienta. Neházejte se do obrany, ale snažte se vcítit se do jeho situace. To je jako porozumění místní kultuře, která zaručí hladký průběh cesty.
Komunikujte jasně a stručně. Žádné složité věty, jen jasné informace – jako cedule na křižovatce. Jednoduchost je klíčem k pochopení.
Snažte se překonat očekávání klienta. Nabídněte něco navíc, překvapte ho – jako neočekávaný bonus v nejlepším hotelu. To zanechá trvalý dojem.
Ujistěte se, že je klient spokojen. Vždycky si ověřte, zda je klient s řešením spokojený. Je to jako poslední kontrola před odjezdem – aby cesta proběhla bez problémů.
Jak odpovídat na stížnosti?
Na stížnosti je potřeba reagovat s diplomatickou zkušeností, podobně jako při řešení nepříjemné situace na cestách. Poděkování za upozornění je klíčové – vždyť nám dává šanci zlepšit se. Omluva za chybu, i když se zdá malá, je nutná. Myslete na to, jak by se vám líbilo, kdyby se vám něco podobného stalo v zapomenutém koutě světa. Konkrétní popis kroků, které podniknete k nápravě, ukáže vaši ochotu a zodpovědnost. Stejně jako byste v cizí zemi potřebovali jasné instrukce, jak se dostat do hotelu, tak i klient potřebuje jasnost. Empatie je nezbytná – snažte se pochopit jeho perspektivu. Představte si, že jste vy ten, kdo se setkal s problémem v cizí zemi – jak byste chtěli, aby se situace vyřešila? Personalizovaný přístup, přímý a srozumitelný jazyk, pomůže. Jako zkušený cestovatel vím, že jednoduchá a jasná komunikace ušetří spoustu starostí. Překročení očekávání klienta, malý dárek nebo bonus, může převést negativní zkušenost na pozitivní. A podobně jako po výletu, ujistěte se, že je klient spokojený a má pocit, že jeho názor byl vyslyšen. To je důležité pro vaši reputaci, jako by to byl váš cestovní deník, ve kterém chcete mít jen pozitivní zápisy.
Stručně řečeno: Poděkování, omluva, jasný plán nápravy, empatie, personalizovaný přístup, překročení očekávání a ujištění o spokojenosti klienta – to je cesta k úspěšnému řešení stížnosti.
Jak správně reagovat na stížnosti klientů?
Když se ocitnete tváří v tvář nespokojenému klientovi, ať už v exotickém koutu světa, nebo v kanceláři, nejdůležitější je ukázat mu, že chápete jeho problém. To platí v každé kultuře, i když se projevy nespokojenosti liší. Představte si, že jste ztratili cenný předmět na přeplněném marockém trhu – v takové situaci je empatie klíčová.
Vždycky začněte výrazem lítosti a pochopením. Nepoužívejte fráze jako „To se stává“, ale spíše: „Je mi to moc líto, chápu, jak nepříjemná situace to pro vás je“ nebo „Omlouvám se, vážně mi to mrzí“. Důležitý je tón vašeho hlasu – klidný a soucitný přístup uvolní situaci lépe než jakákoliv složitá argumentace.
Další krok závisí na typu problému. Můžete postupovat takto:
- Poslechněte si klienta bez přerušování a s plnou pozorností. Nechte ho vypovídat se, i kdyby se zdálo, že opakuje to samé. Vnímání je důležité, ne jenom slyšení.
- Získejte všechny potřebné informace. Ptejte se otázek, ale s taktem. Věřte mi, že i na nejodlehlejším ostrově se dá pomocí chytrého telefonu dohledat informace, které vám pomohou s řešením problému.
- Navrhněte řešení. Snažte se najít kompromis, který uspokojí obě strany. Buďte kreativní! Někdy i malý dárek, například místní specialita, může znamenat velký rozdíl.
- Zdokumentujte celou situaci. To je klíčové pro prevenci podobných problémů v budoucnu. V mé cestovní praxi se mi to několikrát osvědčilo.
Zapamatujte si: spokojený klient se stane vaším nejlepším ambasadorem. Ať už prodáváte koření v Marrákeši nebo letenky v Praze, spokojený klient je základem úspěchu.
Proč je důležité řešit stížnosti hostů?
V dnešní době, kdy se informace šíří rychlostí světla, je důležité brát stížnosti turistů extrémně vážně. Představte si, že jste na náročné túře a zjistíte, že vaše vybavení selhalo – to je obrovský problém. Stejně tak i pro klienta, který si stěžuje. Jeho negativní zkušenost se může bleskurychle rozšířit online, na TripAdvisoru, Google recenze, nebo na Facebooku a zničit vám reputaci. Neřešená stížnost může znamenat ztrátu dalších klientů, kteří si přečtou o vašich nedostatcích. Zkušený turista ví, že i malá chyba může mít velké následky, a proto je klíčové každé stížnosti věnovat maximální pozornost a vyřešit ji co nejrychleji a nejefektivněji. Spravedlivá reakce na stížnost je nejenom projevem profesionality, ale i prevencí proti šíření negativní publicity. Vždyť spokojený turista se rád vrací a doporučuje vás dál, a to je pro váš podnik neocenitelné. Ušetříte si tak nejenom negativní recenze, ale i další komplikované situace.
Uveďte příklad řešení konfliktu v oblasti pohostinství.
Řešení konfliktů v hotelnictví jsem za léta cestování potkal nesčetněkrát. Nejde jen o hluk, ale i o chyby v rezervaci, problémy s jídlem, či poškozené vybavení. Možnosti řešení jsou vždy individuální, ale klíčem je empatie a rychlá reakce. Nabídka jiného pokoje, případně s upgradem, je často prvním krokem. U hluku pomohou špunty do uší, ale i zdvořilá, ale pevná domluva s rušivými hosty. U zkaženého jídla je samozřejmostí náhrada – někdy i s omluvou a drobným gestem dobré vůle, třeba drinkem na účet hotelu. Důležité je dokumentovat vše – stížnosti, řešení, kompenzace. Fotografie poškozeného majetku jsou v případě sporů s hotelem cenné. Profesionální přístup spočívá v tom, že se snažíte najít win-win řešení, kde si host odnese dobrý pocit a hotel si udrží svou reputaci. Nezapomínejte, že spokojený host se rád vrátí a doporučí hotel dalším. Zvládnutí konfliktní situace je tak investicí do budoucnosti.
Jak reagujete na klienty?
Reaguji na klienty s empatií, jako zkušený cestovatel, který chápe nástrahy a neočekávané situace na cestách. Používám jméno klienta, abych personalizoval komunikaci – stejně jako bych oslovil místního průvodce v Nepálu nebo majitele hospůdky na Krétě. Důležitá je rychlá a srozumitelná odpověď, která adresuje všechny dotazy klienta, ať už se jedná o výběr letenky, rezervaci ubytování v exotické destinaci, nebo řešení problému s zpožděným zavazadlem (vím, jak frustrující to může být z vlastní zkušenosti z thajského ostrova Koh Lanta!). Snažím se být pozitivní a nabídnout praktická řešení – podobně, jako bych radil cestovateli ztracenému v labyrintu uliček Marrakechu. Klient si zaslouží individuální přístup a pomoc s překonáním všech překážek na jeho cestě, ať už je to výlet po Jižní Americe, či pouhá víkendová cesta do Prahy. Usilují o nalezení optimálního řešení, které zohledňuje nejen časové, ale i finanční aspekty, protože i cestování má svá omezení.
Co se považuje za porušení lidských práv?
Porušování lidských práv je komplexní téma, s nímž jsem se setkal na mnoha místech světa. Zahrnuje například zakázané svévolné zbavení života, ať už ve formě státního teroru, nebo v podobě mimosoudních poprav v oblastech zasažených konflikty, kde jsem osobně viděl důsledky. Pýcha, kruté, nelidské a ponižující zacházení či trestání – to jsou realita věznic v některých zemích, často spojená s nedostatkem přístupu k lékařské péči a hygieně. Setkal jsem se s důkazy o otroctví a nucených pracích, ať už v moderním formátu dluhového otroctví, nebo v tradičnějších formách využívání dětské práce na plantážích. Svévolné zatýkání a zadržování, často bez obvinění a práva na právní pomoc, je bohužel běžné v autoritářských režimech. V mnoha zemích jsem zaznamenal svévolné vměšování do soukromí, ať už prostřednictvím sledování, cenzury nebo neoprávněného přístupu k osobním datům. Propagandie války a šíření nenávisti na základě rasy nebo náboženství představují další vážné problémy, které mohou vést k násilí a genocidě, s důsledky, které jsem pozoroval v různých konfliktních zónách. Všechny tyto formy porušování lidských práv jsou úzce propojeny a často se vzájemně doplňují, vedou k utrpení a nespravedlnosti. V boji proti nim je klíčová mezinárodní spolupráce a tlak na zodpovědnost viníků.
Co patří k porušování lidských práv?
Porušování lidských práv se na cestách bohužel taky setkáváme. Může to vypadat nečekaně, ale třeba i pro aktivního turistu to může být palčivý problém. Příklady porušování ekonomických, sociálních a kulturních práv, se kterými se můžeme setkat i na cestách:
- Nucené vystěhování lidí z domovů (právo na důstojné bydlení): Představte si, že se chystáte na trek v odlehlé oblasti a zjistíte, že místní populace byla vystěhována kvůli výstavbě nové přehrady nebo dolu. Může to vést k narušení křehkého ekosystému a ztížit přístup k základním zdrojům, jako je voda.
- Znečištění vod, například odpady státních podniků (právo na zdraví): Při treku je čistá pitná voda klíčová. Znečištěná voda, ať už z průmyslových odpadů, nebo neukázněných turistů, může vést k vážným zdravotním problémům. Vždy je nutné myslet na ekologii a likvidaci odpadu. Zajímavost: některé turistické oblasti aktivně pracují na ochraně vodních zdrojů a rozvoji udržitelného cestovního ruchu.
- Absence zajištění minimální mzdy dostačující pro důstojný život (právo na práci): Tato problematika se týká spíše místních obyvatel, kteří pracují v turistickém sektoru. Nízké mzdy a špatné pracovní podmínky mohou vést k chudobě a sociálním problémům. Podporou etického cestovního ruchu můžeme přispět k zlepšení situace. Například výběrem ubytování, které ctí práva zaměstnanců, či kupováním zboží od místních řemeslníků, kteří dostávají férovou cenu.
Příklady ukazují, že porušování lidských práv je komplexní problém s dalekosáhlými důsledky, které se dotýkají i turistů a jejich zážitků z cest.
Jak správně odpovídat na stížnosti?
Odpověď na stížnost – horolezecký přístup:
- Díky a uznání: Jako by ses dostal na vrchol po náročné cestě – oceníš pomoc ostatních a poděkuješ za upozornění na problém (stížnost). Tohle je klíč k úspěšné záchraně expedice (klientské spokojenosti).
- Omluva: Ztratil ses v bouři? Chyba se stala. Upřímná omluva je jako záchrana před pádem do propasti. Jasná a stručná, bez výmluv.
- Popis řešení: Jak ses dostal zpátky na cestu? Detailní popis podniknutých kroků k nápravě situace. Konkrétní a srozumitelné, jako mapa k dalšímu výstupu.
- Respekt k pohledu klienta: Jeho stížnost je cenná informace, stejně jako výškoměr – pomáhá ti zorientovat se v situaci. Pochop jeho zkušenost.
- Osobní přístup: Negenerický email, ale individuální řešení, jako bys šil stan na míru. Jasné, stručné, srozumitelné, jako popis trasy k dalšímu tábořišti.
- Překonání očekávání: Dát klientovi něco navíc, jako bonusovou čokoládu po náročné túře. Malá pozornost, velký efekt.
- Ověření spokojenosti: Je vše v pořádku? Kontrolovat, zda klient skutečně spokojen, jako bys kontroloval spolehlivost lana před výstupem.
Bonusová rada: Nepodceňuj vybavení (kvalitní komunikaci) a nenechávej nic náhodě (pečlivě se připrav na řešení stížností).
Jak odpovědět na stížnost klienta?
Pět pravidel pro zvládnutí stížnosti klienta, inspirovaných mezinárodními zkušenostmi z desítek zemí, je klíčem k udržení a posílení vztahu. Nejde jen o slova, ale o promyšlený přístup, jaký by ocenili i nároční klienti v Tokiu či Římě. Prvním krokem je upřímné vyjádření soucitu a převzetí zodpovědnosti za incident – bez výmluv a obviňování. To je univerzální jazyk, chápán v každé kultuře. Dále je nezbytné prokázat péči, jít klientům vstříc, nabídnout praktické řešení. Zaměřte se na individuální přístup, jako by to byl váš nejcennější obchodní partner v Paříži. Místo bezduchého “omlouváme se”, dejte omluvu lidskou tváří – konkrétně určený zaměstnanec, který stížnost řeší. To budí důvěru, na rozdíl od anonymní korporátní omluvy. Nakonec, aby se klient cítil skutečně oceněn, je nutné nabídnout konkrétní kompenzaci – benefit, který napraví vzniklou situaci. Přemýšlejte jako zkušený obchodník z Bangkoku – co by klient skutečně ocenil? A konečně, uklidněte klienta – dejte mu vědět, že situace je pod kontrolou a že se o ni aktivně staráte. Nejenže se vyhnete ztrátě klienta, ale posílíte jeho loajalitu a získáte si ho na dlouhodobou spolupráci. Taková je mezinárodní praxe, osvědčená v desítkách zemí, od Argentiny po Japonsko.
Jak správně odpovídat na stížnosti klientů?
Správná reakce na stížnost klienta je klíčová, zvláště v cestovním ruchu, kde se každý zážitek stává součástí příběhu. Zde je osvědčený postup, který jsem si osvojil během let cestování a práce s klienty:
- Poděkujte a vysvětlete proč: Neberte stížnost jako útok, ale jako příležitost k vylepšení. Poděkujte za zpětnou vazbu, zdůrazněte, že si ceníte, že se s vámi klient podělil o svůj problém. To ukazuje, že vám na jeho spokojenosti záleží.
- Omluvte se: I když se chyba nestala z vaší viny (např. zpoždění letu), omluvte se za nepříjemnosti, které klient zažil. Je to důležité pro uklidnění situace a budování důvěry.
- Informujte o řešení: Jasně a stručně popište, co už bylo podniknuto k nápravě situace. Např.: “Již jsme kontaktovali leteckou společnost a domluvili se na náhradním letu.” Buďte konkrétní – čísla letů, jména kontaktních osob, časy.
- Přiznejte klientovu pravdu: Nehájte se a nepřetvařujte se. Pokud klient má pravdu, uznejte to. To ukáže vaši poctivost a profesionální přístup. Může to i zabránit eskalaci problému.
- Personalizujte odpověď: Vyhněte se generickým formulářovým odpovědím. Používejte jméno klienta a odkazujte na jeho konkrétní situaci. To ukazuje osobní přístup a péči.
- Buďte srozumitelní a struční: Používejte jasnou a jednoduchou češtinu bez technických výrazů. Dlouhé a složité věty jen zkomplikují situaci.
- Překročte očekávání: Nabídněte kompenzaci – například slevu na další cestu, upgrade služeb, dárkový poukaz. Takto si klienta získáte a změníte negativní zkušenost na pozitivní.
- Ověřte spokojenost: Po vyřešení problému se ujistěte, že je klient spokojený. Zeptejte se ho, zda má ještě nějaké dotazy, a poděkujte mu za pochopení. To je důležité pro budování dlouhodobého vztahu s klientem.
Tip: Dokumentujte si celou komunikaci s klientem. V případě složitějších situací se vám to může hodit.
Příklad z praxe: Při zpoždění letu jsem klientům nabídl voucher na večeři v místní restauraci a následně jim zajistil transfer na hotel.