Signál „Všeobecná výstraha“ na železnici se podává sérií jednoho dlouhého a tří krátkých zvukových signálů.
Tento signál se používá v kritických situacích ohrožujících bezpečnost, například:
- porucha tratě;
- zastavení vlaku v závěji;
- srážka vlaků.
Jak se podává signál k odjezdu vlaku?
IX. Zvukové signály na železniční dopravě:
Signál | Význam signálu |
---|---|
Tři krátké | Stůj! |
Jeden dlouhý | Odjezd vlaku |
Tři dlouhé | Požadavek na obsluhující personál: Brzdit |
Dva dlouhé | Požadavek na obsluhující personál: Uvolnit brzdy |
Jak a v jakých případech se podává signál všeobecná výstraha?
Signál „Všeobecná výstraha“ – je to skupina jednoho nepřerušovaného (dlouhého) zvukového signálu a tří krátkých zvukových signálů. Používá se v následujících případech:
- Při zjištění závady na železniční trati, která ohrožuje provoz vlaků.
- Při zastavení vlaku v závěji nebo při srážce vlaků.
Kromě těchto případů se signál podává také:
- Když je potřeba přivolat pomoc.
- Když je nutné vyzvat personál k konkrétním činnostem.
- V mimořádných situacích vyžadujících okamžitou reakci.
Je důležité poznamenat, že při podání signálu „Všeobecná výstraha“ je nutné okamžitě podniknout následující kroky:
- Zastavit se v bezpečné vzdálenosti.
- Navázat spojení s řidičem lokomotivy nebo dispečerem.
- Dodržet pokyny od odpovědných osob.
Jak se podává signál obecné ohrožení?
Signál ohrožení v systému varování před nebezpečím se přenáší:
- Zvukovými prostředky (sirény, houkačky, zvony)
- Světelnými prostředky (blikavá světla, displeje)
Vydávané signály ohrožení mají určitou periodicitu a délku trvání. V závislosti na druhu a stupni nebezpečí mohou být signály ohrožení:
- Veřejné (pro obyvatelstvo)
- Provozní (uvnitř organizace)
- Bojové (pro jednotky požární ochrany)
Při přijetí signálu ohrožení:
- Personál je povinen okamžitě přerušit práci
- Dodržovat postup evakuace uvedený v evakuačních plánech
- Požární jednotky vyjíždějí na místo události podle Bojového rozpisu
Znalost postupu při signálu ohrožení a dodržování předpisů požární bezpečnosti hraje důležitou roli v prevenci úrazů a úmrtí, a také v prevenci nebo minimalizaci škod při vzniku mimořádných situací.
Jak se podává signál všeobecná výstraha na železnici?
Signál „Všeobecná výstraha“ slouží k oznámení nebezpečí na železnici.
Podává se sériemi jednoho dlouhého a tří krátkých zvukových signálů.
Používá se, když je zjištěna porucha tratě ohrožující bezpečnost provozu, nebo při zastavení vlaku v závěji, srážce nebo v jiných případech vyžadujících pomoc.
Co znamená 3 dlouhé signály lokomotivy?
Tři dlouhé zvukové signály lokomotivy mají následující významy:
Na traťovém úseku
- Volání k lokomotivě: pomocníka strojvedoucího, hlavního průvodčího, vedoucího osobního vlaku, vedoucího prací manipulačního vlaku.
Při manipulacích
- Povolení lokomotivě k jízdě vpřed: jeden dlouhý zvukový signál.
Kromě toho se při manipulacích používají následující zvukové signály:
- Jeden krátký – „stoj“.
- Tři krátké – „zpět“.
- Jeden dlouhý a tři krátké – „uvolnit brzdy“.
- Jeden dlouhý a dva krátké – „zařadit brzdy“.
- Jeden dlouhý a jeden krátký – „zadat zvukový signál“.
Zvukové signály jsou nedílnou součástí železniční dopravy a hrají důležitou roli v zajištění bezpečnosti provozu vlaků.
Co znamená signál jedno žluté blikající a jedno měsíčně bílé světlo?
Signál semaforu s jedním žlutým blikajícím a jedním měsíčně bílým světlem
Povolí vlaku odjet ze stanice sníženou rychlostí nejvýše 40 km/h a dále pokračovat po nesprávné koleji podle ukazatelů lokomotivního semaforu. To znamená, že vlak může pokračovat v jízdě po koleji určené pro jízdu v opačném směru.
Doplňující informace:
- Signál s jedním žlutým blikajícím a jedním měsíčně bílým světlem je výstražný. Varuje, že vlak musí být připraven k jízdě po nesprávné koleji.
- Vlak může jet po nesprávné koleji pouze po obdržení povolení od dispečera.
- Maximální rychlost vlaku po nesprávné koleji obvykle činí 40 km/h, ale může být zvýšena na 60 km/h po povolení dispečera.
- Signál s jedním žlutým blikajícím a jedním měsíčně bílým světlem se často používá při opravách na trati nebo v jiných mimořádných situacích.
Jak se podává signál Radiační nebezpečí nebo Chemická výstraha ČD?
V případě hrozby radioaktivního oblaku se signál „Radiační nebezpečí“ přenáší všemi dostupnými komunikačními kanály:
- Komunikační prostředky
- Rozhlasová síť
- Reproduktory
Klíčová slova: „POZOR!“
Co dělat, když slyšíte jadernou výstrahu?
V případě přijetí signálu o jaderné výstraze se podniknou následující kroky:
- Sbalit osobní doklady, prostředky individuální ochrany (pokud jsou k dispozici), zásobu potravin a vody;
- Vypnout přístroje používající elektřinu, vodu a plyn;
- Důkladně zavřít okna, okénka a větrací otvory;
- Přijmout opatření k ochraně potravin, vody a jídla před možnou radioaktivní kontaminací;
- Pokud možno, uchýlit se do ochranného krytu.
Poznámka:
- Jako ochranné kryty se mohou použít sklepy, kryty a podzemní parkoviště;
- Doba pobytu v ochranném krytu může trvat od několika hodin až po několik dní;
- Doporučuje se mít neustále u sebe přenosné rádio pro příjem důležitých informačních zpráv.