Na otázku, zda je možné jezdit s motorovým člunem v době zákazu, je odpověď složitější, než se zdá. Zákaz rybolovu se netýká pouze samotného lovu, ale i přípravy na něj. To znamená, že v lodi by se neměla nacházet žádná ryba zakázaná k lovu, ať už chycená legálně před zákazem, nebo nelegálně. Důležité je i dodržování minimálních rozměrů ulovených ryb – obvykle 17 centimetrů. Nedodržení této velikosti je samo o sobě přestupkem a zároveň silným důkazem o vašich úmyslech, pokud je loď vybavena motorem. Motor v kombinaci s nedovolenou rybou okamžitě vzbuzuje podezření na snahu o nelegální rybolov na větší vzdálenosti. Představte si, jak by to vypadalo, kdybyste se s motorovou lodí a 15cm okounem ocitli před inspekcí – těžko vysvětlitelné. K tomu všemu nesmíte mít na palubě zakázané rybářské náčiní. Zkušený rybář ví, že důkladná příprava a respekt k pravidlům jsou klíčem k úspěšnému a bezproblémovému rybaření. Vždy si ověřte aktuální nařízení a povolenou výbavu v dané oblasti a čase, aby váš výlet nekončil pokutou. Zapamatujte si: i samotná přítomnost motoru na lodi v době zákazu může být interpretována jako záměr nelegálního rybolovu, pokud jsou splněny další okolnosti.
Kdy se smí jezdit na motorovém člunu?
Na řekách a jezerech platí v období od 15. dubna do 15. června zákaz plavby na motorových člunech pro rybáře. To znamená, že pokud se chystáte na výlet s motorem a nemáte s sebou rybářské vybavení (sítě, pruty, udice atd.), zákaz se vás netýká.
Mám zkušenost, že v tomto období bývá voda často kalná od tání sněhu a jarních dešťů, což může snížit viditelnost pod vodou a zhoršit navigaci. Doporučuji proto zvýšenou opatrnost a pomalejší plavbu, abyste předešli kolizi s jinými plavidly nebo překážkami.
Nezapomeňte si vždy zkontrolovat aktuální povětrnostní podmínky a předvídat počasí, nebezpečné je zejména silný vítr. Kvalitní mapa vodní plochy a navigace jsou samozřejmostí, i když jezdíte po známých vodách.
Ještě jedna důležitá věc: nepodceňujte bezpečnostní výbavu! Záchranné vesty pro všechny pasažéry jsou naprostou nezbytností, stejně jako funkční motor a dostatek paliva.
Jaká je pokuta za plavbu na lodi?
Pozor, plavání na lodi bez platného osvědčení o způsobilosti a technického průkazu se považuje za porušení provozu. To je podle § 11.8, odstavec 3 zákona o správních přestupcích (КоАП РФ) sankcionováno pokutou 15 000 až 20 000 rublů. Nejde jen o pokutu – hrozí i zabavení plavidla. Před vyplutím si proto vždy důkladně zkontrolujte technický stav lodi, doklady a ujistěte se, že máte potřebná povolení k plavbě v dané oblasti. Na vodě platí přísná pravidla, jejichž ignorování může vést k vysokým finančním sankcím a ohrožení bezpečnosti. Doporučuji si před cestou prostudovat místní předpisy a informace o plavební oblasti, aby se předešlo nepříjemným překvapením. Bezpečnost na vodě je na prvním místě!
Je možné koupit si řidičský průkaz na řízení lodě s motorem?
Práva na řízení lodi s motorem se nekoupí, to je blbost! Je potřeba absolvovat kurz a složit zkoušky. To platí pro všechny druhy motorových lodí, od malých člunů až po větší plavidla. Intenzita kurzu a náročnost zkoušky se odvíjí od velikosti a typu lodi, kterou chcete řídit. V centru „STORM“ prý nabízejí kurzy, ale doporučuji si předem ověřit jejich kvalitu a recenze. Ne všechny školy jsou si rovny a kvalitní instruktor je klíčový pro pochopení námořní navigace, předpisů a bezpečnosti na vodě. Důležité je také vědět, že existují různé druhy oprávnění, a budete potřebovat ten správný typ pro danou loď a oblast plavby. Nepodceňujte to – bezpečnost na vodě je na prvním místě. Správný kurz a znalosti jsou investicí do bezpečné a příjemné plavby.
Na jakém motorovém člunu se může jezdit bez řidičského průkazu?
Na jaké lodi s motorem se dá jezdit bez řidičáku? To je otázka, která rezonuje po celém světě, od tichých fjordů Norska až po divoké řeky Amazonie. A odpověď je překvapivě jednoduchá, alespoň co se týče zákonů mnoha zemí (vždy si ale ověřte místní legislativu!): Nebudete potřebovat žádné povolení, pokud motor vaší loďky nepřesahuje 8 kW (cca 10,88 koní) a celková hmotnost plavidla nepřesahuje 200 kg.
Tato pravidla se však mohou v jednotlivých zemích lišit – v některých regionech Itálie například platí přísnější limity, zatímco v některých částech jihovýchodní Asie je to naopak mnohem volnější. Jelikož jsem procestoval desítky zemí, vím, že ignorování místních předpisů může vést k nepříjemným pokutám, a v některých případech i k daleko vážnějším problémům. Proto je vždy zásadní prověřit si místní právní předpisy předtím, než se vydáte na vodu.
Vždy si také pamatujte na bezpečnost! I když nemáte povinnost mít řidičský průkaz, zodpovědnost za bezpečnost na vodě leží výhradně na vás. Naučte se základní plavební pravidla, vždy si ověřujte předpověď počasí a mějte na palubě potřebnou bezpečnostní výbavu. Klidná plavba a dodržování pravidel přinese nezapomenutelné zážitky – a to bez ohledu na velikost vaší lodi.
Je dovoleno rybařit z lodi během jarního zákazu rybolovu?
Rybaření z lodi během jarního zákazu je přísně zakázáno. Hrozí vám nejen vysoká pokuta (administrativní sankce), ale v případě lovu kriticky ohrožených druhů i trestní stíhání. To se týká i těch ryb, jejichž lov je zakázán celoročně.
Důležité je si uvědomit:
- Zákaz se vztahuje na všechny typy plavidel, včetně malých nafukovacích člunů.
- Nezáleží na tom, zda rybu chytíte či ne, samotná přítomnost s rybářským náčiním na zakázaném místě v zakázaný čas je protizákonná.
- Před výjezdem na vodu si vždy ověřte platnost povolenek a aktuální rybářské řády dané oblasti. Informace najdete na webových stránkách příslušných rybářských svazů a úřadů.
Tipy pro zkušeného turistu:
- Plánujte své výlety tak, abyste se vyhnuli období jarního zákazu.
- Naučte se rozpoznávat chráněné druhy ryb. Nedbalost se nevyplácí.
- Mějte vždy s sebou kopii rybářského lístku a doklad totožnosti.
- Dodržujte všechny rybářské předpisy. Ochrana přírody je záležitostí všech.
Některé vodní plochy mohou být pro rybolov úplně uzavřeny, a to bez ohledu na roční období. Vždy si předem ověřte povolená místa rybolovu.
Co je potřeba k plavbě na motorovém člunu?
Chceš se plavit s lodí s motorem? Nejdřív potřebuješ řidičák, a to konkrétně na vodní skútr/loď. Obracím se na místní pobočku ГИМС (Státní inspekci malých plavidel), kde tě zaregistrují a vydá se ti osvědčení. Počítej s tím, že tě čeká zkouška, a proto doporučuju absolvovat kurz – naučíš se nejenom teorii, ale i praktické ovládání lodi, bezpečné plavby a základní námořní navigaci. Kurz je skvělý i proto, že se dozvíš o předpisy o bezpečnosti plavby a správném chování na vodě, což je klíčové pro tvou i bezpečnost ostatních. V kurzu se naučíš číst mapy, používat kompas a radiostanici, základní první pomoc a co dělat v krizových situacích na vodě. Je to investice do tvé bezpečnosti a pohodlí během aktivního trávení času na vodě. Nepodceňujte to, zkušený kapitán je vždycky plus.
Kdy je potřeba řidičský průkaz na motorový člun?
Potřebujete řidičský průkaz na loď s motorem? Zákonnost plavby závisí na několika faktorech, které se v různých zemích liší, ale obecně platí: v Česku potřebujete osvědčení o způsobilosti k řízení malých plavidel, pokud vaše loď měří do 20 metrů a přepravuje maximálně 12 osob. Důležité je, že hmotnost plavidla musí přesáhnout 200 kg a výkon motoru musí být minimálně 8 kW (cca 10,8 koní).
Moje zkušenosti z cest po světě mi ukázaly, že regulace se značně liší. V některých zemích, například v
- Itálii
- Řecku
- Chorvatsku
jsou požadavky podobné, jinde je to méně striktní nebo naopak přísnější.
Vždy si před plavbou ověřte místní předpisy! Doporučuji tyto body:
- Typ plavidla: Nejen velikost a hmotnost, ale i typ lodi (motorový člun, jachta, kajak s motorem) ovlivňuje požadavky na průkaz.
- Výkon motoru: Limity výkonu motoru se liší stát od státu. V některých zemích je nutné absolvovat kurz pro vyšší výkonové lodě.
- Věk: V některých zemích existují věková omezení pro řízení lodí.
- Povinná výbava: Nezapomínejte na záchranné vesty, námořní mapy a další nezbytnosti, jejichž povinná výbava se také liší podle země a typu plavidla.
Nepodceňujte to! Bez potřebných dokumentů se vystavujete pokutám a v krajním případě i nebezpečí.
Jaká oprávnění jsou potřeba k řízení motorového člunu?
Chcete si užívat volnosti na vodě s lodí s motorem? Záleží na tom, jakou loď máte. Pro lodě, které podléhají registraci, je řidičský průkaz nezbytný – podobně jako u auta. Kurz, teorie, praxe – standardní postup. Ale pozor! Registrace se netýká lodí s motorem do 8 kW (cca 10,88 koní). To je dobrá zpráva pro majitele menších člunů, ale pamatujte, že i s malou lodí je potřeba dodržovat bezpečnostní předpisy a ohleduplně se chovat k ostatním na vodě. Před první plavbou si důkladně prostudujte pravidla plavby a naučte se ovládat loď bezpečně. Nepodceňujte sílu větru a proudu, zejména na otevřené vodě. Mějte vždy po ruce záchrannou vestu a věnujte pozornost počasí. Zkušenost z cest mi ukázala, že správná příprava je klíčem k bezpečné a příjemné plavbě. Na vnitřních vodních tocích a jezerech se můžete setkat s mnoha překážkami, jako jsou mosty, plavební komory, nebo i jiná plavidla. Navigace vyžaduje soustředění a zkušenosti, a i s malým člunem se může stát, že se ocitnete v nepředvídatelné situaci. Pamatujte, že respekt k vodě a bezpečí jsou na prvním místě.
Možnosti jsou neomezené – od prozkoumávání skrytých zátok a romantických jezer až po svižnější jízdu na řece. Ale nezapomeňte na důležitost mapy a případně i GPS navigace, obzvláště když se vydáváte na neznámá místa. A samozřejmě, nezapomeňte na dokumenty – kromě řidičského průkazu (pokud je potřeba) také technický průkaz lodi a pojištění. Bezpečnost na vodě je prioritou a investice do kurzu a důkladné přípravy se vám mnohonásobně vrátí v podobě klidných a bezproblémových plaveb.
Jaká oprávnění jsou potřeba k řízení motorového člunu?
Potřebujete řidičský průkaz na řízení motorového člunu? Záleží na jeho velikosti a výkonu. V mnoha zemích, které jsem navštívil, včetně těch s rozvinutou námořní tradicí (např. Chorvatsko, Řecko, Thajsko), je registrace a řidičský průkaz pro čluny s motorem nad určitou výkonnostní hranici povinná.
Pravidla se liší stát od státu! V České republice, stejně jako v mnoha dalších zemích, je povinné mít osvědčení o způsobilosti k řízení plavidla, pokud je vaše loď registrovaná. Registrace je nutná u motorových člunů s motorem o výkonu větším než 8 kW (přibližně 10,88 koní).
Získání osvědčení je srovnatelné se získáním řidičského průkazu.
- Nejprve je nutné absolvovat kurz, který vás seznámí s pravidly plavby, bezpečností na vodě a ovládáním plavidla.
- Následuje teoretická zkouška z předpisů a znalostí.
- Nakonec se koná praktická zkouška, kde prokážete své dovednosti v řízení lodi.
Dobrá zpráva: Ládky s motorem o výkonu do 8 kW (10,88 koní) se v České republice neregistrují a tudíž k jejich řízení není potřeba žádné zvláštní osvědčení. Nicméně i zde doporučuji dodržovat základní bezpečnostní pravidla a seznámit se s místní plavební legislativou. V některých zemích, i s menšími loděmi, mohou být kladeny specifické požadavky.
Tip pro cestovatele: Předtím, než si pronajmete člun v zahraničí, ověřte si místní předpisy a požadavky na řidičský průkaz nebo jiné dokumenty. Ušetříte si tak nepříjemnosti a potenciální problémy.
Je potřeba povolení k nafukovacímu člunu s motorem?
Potřebujete povolení pro nafukovací člun s motorem? Zákonnost provozu závisí na váze a výkonu. Registrace je povinná pro čluny s motorem o hmotnosti přesahující 200 kg a výkonu 8 kW a více (cca 10 koní). Mám za sebou tisíce kilometrů na vodě a mohu potvrdit, že i zdánlivě nevinná plavba na menším člunu vyžaduje obezřetnost. Nejenže existují různá místní nařízení, například ohledně plavebních drah nebo zón s omezením rychlosti, ale i bezpečnost je klíčová. Před každou plavbou si důkladně zkontrolujte stav člunu, motor a veškerou výbavu, včetně záchranných vest. Nepodceňujte ani počasí – náhlá bouřka může i malý člun překlopit. A pamatujte, že i když váš člun registraci nevyžaduje, neznamená to, že se můžete vyhnout dodržování základních bezpečnostních předpisů a pravidel plavby.
Vždy si ověřte platná pravidla pro oblast, kde budete plout – informace snadno najdete na webových stránkách místních úřadů nebo spolků vodních turistů. Nepodceňujte ani přípravu – mapa, kompas, dostatek vody a jídla jsou stejně důležité jako záchranná vesta. Dobře naplánovaná plavba je zárukou bezpečí a příjemně prožitého času na vodě.
Jak získám oprávnění k řízení motorového člunu?
Chcete řídit motorový člun? Potřebujete k tomu osvědčení od místní pobočky Státní inspekce pro malá plavidla (ГИМС). Tam vás zaregistrují a po složení zkoušky vám vydájí potřebné povolení. Před zkouškou je nutné absolvovat kurz, který se zaměřuje na bezpečnou jízdu, plavební řády a základní námořnickou nauku. Doporučuji si ověřit termíny kurzů a zkoušek dopředu, protože se mohou lišit podle lokality. Kurz obvykle zahrnuje i praktické cvičení na vodě, takže se připravte na to, že strávíte nějaký čas na lodi. Kromě osvědčení pro řízení člunu s motorem se vyplatí prostudovat si také základní námořní signály a pravidla předcházení kolizím, abyste se na vodě cítili bezpečně a zodpovědně. Nezapomeňte si zkontrolovat, jaká je platnost osvědčení a zda potřebujete nějaké další dokumenty k prokázání vaší způsobilosti.
Je potřeba mít na motorový člun řidičský průkaz?
Mnohé země mají odlišná pravidla pro provoz lodí s motorem. Zatímco v Česku se registrace vyžaduje pro plavidla nad 200 kg nebo s motorem o výkonu přes 10 koní, v jiných zemích se limity liší. Například v některých státech USA se registrace vyžaduje i pro menší lodě, zatímco v některých zemích jiho-východní Asie je registrace méně přísná. Než si pořídíte loď s motorem, důkladně si ověřte místní zákony a předpisy. Ignorance právních předpisů vás může vyjít draho, a to nejen ve formě pokuty, ale i v případě nehody. Informace o požadavcích na řidičské oprávnění a registraci plavidel je snadno dostupná online, u příslušných úřadů nebo u prodejců lodí. Nepodceňujte tuto administrativní stránku, vaše bezpečnost a pohodlí na vodě závisí na dodržování pravidel.
Kromě registrace a případného řidičského oprávnění je důležité si uvědomit i další faktory, jako je pojištění lodi a platnost všech potřebných dokladů. V zahraničí je důležité si ověřit, zda vaše národní oprávnění je v dané zemi platné a akceptované. Nedodržení těchto pravidel může vést k komplikacím a problémům. Plánujete-li vodní výlety v zahraničí, nezapomeňte si zkontrolovat nejen místní předpisy ohledně plavidel, ale i povětrnostní podmínky a bezpečnostní doporučení.
Kolik stojí koupě oprávnění ГИМС?
Cena za získání řidičského oprávnění ГИМС (Государственная инспекция по маломерным судам) se liší podle kategorie. Získání licence na řízení vodního skútru (hydrocyklu) začíná na 9000 rublech. Chcete-li řídit jak motorový člun, tak i vodní skútr, připravte se na investici od 11000 rublů. Pro řízení speciálních plavidel, jako jsou aeroboaty, obojživelná plavidla nebo plavidla na vzduchovém polštáři (SVP), se cena zvyšuje na 15000 rublů a výše. Je důležité poznamenat, že tyto ceny se mohou lišit v závislosti na regionu a konkrétní škole nebo úřadu. Podobně jako v mnoha zemích, které jsem navštívil – od exotických ostrovů v Karibiku až po zasněžené fjordy Norska – proces získání licence zahrnuje teoretickou i praktickou zkoušku. Teoretická část se zaměřuje na bezpečnost na vodě, předpisy a navigaci. Praktická zkouška ověří Vaše dovednosti v řízení zvoleného plavidla. V některých oblastech Ruska je možnost absolvovat intenzivní kurzy, které zkrátí dobu přípravy. Je to podobné například systému získávání lodních certifikátů v Chorvatsku, kde se klade důraz na bezpečné zacházení s plavidlem a znalost místních předpisů. Vždy se před zahájením kurzu informujte o všech poplatcích a potřebných dokumentech.
Jaká je pokuta za rybaření z loďky v době zákazu?
Rybaření z lodi v době zákazu? To vás může vyjít pořádně draho. Podle článku 8.37 KoAP RF hrozí pokuta od 2000 do 5000 rublů, a to s konfiskací rybářského náčiní i samotné lodi. Z vlastní zkušenosti z cest po ruských řekách a jezerech vím, že kontrola je poměrně přísná, obzvláště v chráněných oblastech.
Co to v praxi znamená?
- Konfiskace lodi: To může znamenat problémy s návratem domů, zvláště pokud je loď vaším jediným dopravním prostředkem. Doporučuji si vždy před cestou zkontrolovat aktuální rybářské předpisy a chráněná území.
- Konfiskace náčiní: Ztráta drahého vybavení je dalším nepříjemným důsledkem. Investice do kvalitní výbavy se tak může rychle proměnit v nečekanou ztrátu.
- Finanční sankce: Pokuta může být značnou finanční zátěží, a to i pro zkušené cestovatele. Je vždy lepší se vyvarovat porušování pravidel.
Tipy pro zodpovědné rybaření v Rusku:
- Před cestou si pečlivě prostudujte místní rybářské předpisy a termíny zákazu.
- Používejte pouze povolené metody lovu.
- Respektujte chráněná území a jejich specifická pravidla.
- Mějte vždy po ruce platný rybářský lístek (pokud je vyžadován).
Jaká je pokuta za jízdu na motorovém člunu bez řidičského průkazu?
Pokuta za řízení motorového člunu bez potřebného oprávnění? To je kapitola sama o sobě! Můžete se připravit na 10 až 15 tisíc korun pokuty. A to není všechno. Váš plavidlo, než uhradíte pokutu, může skončit na záchytném parkovišti pro plavidla – nepříjemná zkušenost, která vám zkazí veškerou radost z vodní turistiky.
Co je důležité vědět:
- Oprávnění se liší dle výkonu motoru a typu plavidla. Nepodceňujte to!
- Před vyplutím si vždy ověřte platnost svého oprávnění a veškeré další potřebné dokumenty.
- Inspekce vodních cest jsou aktivní, takže riziko kontroly je reálné.
Doporučení pro bezproblémovou plavbu:
- Získejte potřebné oprávnění k řízení motorových člunů.
- Před každou plavbou zkontrolujte technický stav člunu.
- Dodržujte bezpečnostní předpisy a pravidla plavby.
- Mějte vždy po ruce veškeré potřebné dokumenty (doklady o vlastnictví, pojištění atd.).
Kdy se mohu vydat na vodu s nafukovacím člunem?
Na vodu s nafukovacím člunem se vydávám jedině tehdy, když je kompletně vybaven: pádla, sedadla, dno a všechny komory řádně nafouknuté. To je základ!
Kromě toho je potřeba zvážit podmínky. Silný vítr, bouřka? To raději ne! Technický stav člunu je taky důležitý. Před každou vyjížďkou zkontrolujte všechny švy, ventily a zda není loď poškozená.
Co je ještě dobré mít s sebou?
- Vesta: Nezbytná pro bezpečnost, i když se plavíte na klidné vodě.
- Voděodolné obaly: Pro telefon, doklady a další cennosti.
- Mapa a kompas (nebo GPS): Orientace je důležitá, zvláště na neznámých vodách.
- Nůž: Pro případnou opravu nebo nouzové situace.
- Signální prostředky: Píšťalka, světlo, zrcadlo.
- Zásoby jídla a pití: I krátká vyjížďka se může protáhnout.
- Náhradní pumpa: Pro případ defektu.
- Sada na opravu: Lepidlo, záplaty.
Předpověď počasí je váš nejlepší přítel! Sledujte ji pečlivě a vyhněte se plavbě za nepříznivých podmínek. Bezpečnost je na prvním místě.
Zkušenost je důležitá! Pokud jste začátečník, jeďte s někým zkušeným, kdo vám poradí a ukáže, jak se správně chovat na vodě.
Je potřeba povolení k lodi s motorem?
Mnohé čtenáře zajímá, zda k řízení lodě s motorem potřebují řidičský průkaz. Zákon je v tomto ohledu jasný: pokud vaše plavidlo váží více než 200 kg nebo je vybaveno motorem o výkonu přesahujícím 10 koní, pak je registrace povinná. To se týká i menších člunů, které by se na první pohled mohly zdát nepotřebné registrovat. Nezapomínejte, že registrace zahrnuje i řadu dalších povinností, jako je například plavební licence, povinné pojištění a pravidelná technická prohlídka. Zkušenosti z mých cest po světových vodách ukazují, že ignorování těchto pravidel může vést k nepříjemným pokutám, a v některých případech i k vážným problémům. Před nákupem lodi si proto důkladně ověřte veškeré právní předpisy platné ve vašem regionu. Vždy je lepší být v obraze a vyhnout se zbytečným komplikacím, než se pak potýkat s následky. U větších lodí se pak samozřejmě požadavky na dokumentaci ještě zvyšují.
Dodatek: Hmotnost a výkon motoru nejsou jediné kritérium. Existují i výjimky a specifická pravidla, která závisí na typu plavidla a jeho použití. Doporučuji vždy konzultovat platné právní předpisy a případně se obrátit na příslušný úřad.
Je dovoleno pít alkohol za řízení motorového člunu?
Za volantem motorového člunu se nepijí! Pamatujete si, že kapitán plavidla je účastníkem silničního provozu stejně jako řidič automobilu. Trestnost řízení pod vlivem alkoholu je tedy stejná a nezohledňuje typ plavidla.
Je to klíčové, protože i na vodě hrozí nebezpečí. Manévrování s lodí vyžaduje plnou koncentraci a rychlé reakce. Alkohol tyto schopnosti výrazně zhoršuje, a to s fatálními následky pro posádku i okolí. Požití alkoholu před řízením člunu je porušením zákona a je sankcionováno dle § 11.9 KoAP RF pokutou 1500–2000 rublů nebo odebráním oprávnění k řízení plavidla na 1–2 roky.
Během mých cest jsem viděl, jak snadno se nehoda na vodě může stát realitou. Kromě alkoholu, je důležité si uvědomit i únavu a fyzickou kondici. Dlouhá plavba vyčerpá, takže i bez alkoholu je potřeba si dát pauzu a odpočinout si, než se opět pustíte za šturval.
Bezpečnost na vodě je prioritou. Nepodceňujte rizika spojená s řízením člunu pod vlivem alkoholu. Vždy dběte na dodržování všech předpisů.
Co se stane, když chytí někoho opilého na motorovém člunu?
Chytí-li tě opilý za řízením motorového člunu, hrozí ti pokuta 1500–2000 Kč nebo zákaz řízení vodního plavidla na 1–2 roky. To je samozřejmě nepříjemné, ale daleko horší je riziko nehody – opilost výrazně zhoršuje reakční dobu a koordinaci, což na vodě může mít fatální následky. Nepodceňuj sílu proudu, vlny a ostatní lodě. Alkohol navíc dehydratuje, takže se rychleji unavíš a zhorší se ti orientace. Pro bezpečný a příjemný výlet na vodě je nezbytné střízlivost a dodržování všech pravidel plavby. Nezapomeň na záchrannou vestu pro všechny na palubě – to je základní prevence. A v neposlední řadě, před vyplutím si zkontroluj, jestli má tvůj člun platnou technickou prohlídku a veškeré potřebné vybavení.