Významné výročí: Londýnské metro slaví 150 let své existence.
Historický počin: Hlavní město Velké Británie se stalo prvním městem na světě, kde vznikla podzemní železnice, kterou místní obyvatelé s láskou nazývají „trubka“ (The Tube).
Zrození legendy: První linka metra byla otevřena 9. ledna 1863, čímž položila základy nejpopulárnějšímu dopravnímu systému, který denně využívají miliony cestujících. Tento systém se stal symbolem Londýna a jeho efektivní a rozsáhlá síť významně ovlivnila rozvoj města.
Kde projížděla první železnice?
První železnice pro veřejnou dopravu využívající parní tah byla vybudována v roce 1825 v Anglii Georgem Stephensonem.
Spojovala města Stockton a Darlington a měla délku 40 kilometrů (26 mil).
Doplňující informace:
- Železnice byla navržena pro přepravu uhlí z Darlingtonu do Stocktonu, přístavního města na řece Tees.
- Linka byla postavena s použitím kolejnic s drážkami, což zajišťovalo stabilitu a vedení vozidel.
- Parní lokomotivy používané na této trati byly navrženy samotným Stephensonem, který byl původně horníkem a inženýrem.
- Spuštění této železnice znamenalo začátek železniční dopravy a výrazně ovlivnilo průmyslovou revoluci, čímž umožnilo efektivnější a ekonomičtější přepravu zboží a lidí.
Co se nazývalo podzemní železnicí?
„Podzemní železnice“ (Underground Railroad), fungující ve Spojených státech od 30. let 19. století, představovala tajnou síť tras, úkrytů a pomocníků organizovaných za účelem podpory uprchlých otroků z jižních států při jejich útěku na sever a do Kanady.
Organizace neměla oficiální název. Termín „Podzemní železnice“ vznikl jako metafora, která maskovala skutečnou povahu sítě, a poprvé jej použil ve 40. letech 19. století William Still, významný abolicionista a průvodce ve Filadelfii.
Klíčové vlastnosti „Podzemní železnice“:
- Deklarovaný cíl: zajištění svobody uprchlých otroků.
- Organizace: tajná síť se strukturou „stanic“ (bezpečných domů) a „průvodců“ (pomocníků, kteří doprovázeli uprchlíky).
- Metody: používání šifrovaných zpráv, falešných dokladů a různých způsobů skrývání uprchlíků (skrývali se ve sklepech, půdách a dokonce i v rakvích).
- Financování: z darů bohatých abolicionistů a protiotrokářských organizací.
- Rozsah: síť zahrnovala více než 20 států a území USA a Kanady.
Přínos v boji proti otroctví:
„Podzemní železnice“ sehrála zásadní roli v boji proti otroctví, pomáhala tisícům uprchlých otroků najít svobodu. Její činnost destabilizovala systém otroctví a přispěla k růstu veřejného nesouhlasu, což nakonec vedlo k zrušení otroctví během americké občanské války.
Jak se jmenovala první železnice v Rusku?
První železnice v Ruské říši byla oficiálně otevřena 30. října (11. listopadu) 1837 v Sankt Petěrburgu.
Tato osobní železnice, známá jako Cárskosělská železnice, o délce 27 kilometrů spojovala:
- Sankt Petěrburg
- Cárské Selo (současné město Puškin)
- Pavlovsk
Význam této události spočívá v tom, že položila základy rozvoje železniční sítě v Rusku. Linka byla původně určena pro přepravu cestujících a zboží mezi Sankt Petěrburgem a císařskými rezidencemi v Cárském Selu a Pavlovsku.
Je pozoruhodné, že výstavba trati probíhala pod vedením inženýra a vynálezce Franze Antona von Gerstnera.
Jaká města spojovala první železnice v Rusku?
První železniční trať v Rusku, uvedena do provozu v roce 1837, vedla mezi městy:
- Sankt Petěrburg (hlavní město Ruské říše)
- Cárské Selo (venkovská rezidence císařské rodiny)
Délka tratě: přibližně 27 kilometrů.
Šířka koleje: 1829 milimetrů (nestandardní rozchod, používaný pouze na této trati).
Typ lokomotivy: parní lokomotiva „Provornyj“, postavená v Alexandrovském závodě v Sankt Petěrburgu.
Průměrná rychlost jízdy: přibližně 40 kilometrů za hodinu.
Význam tratě:
- První železnice v Rusku, která otevřela cestu pro rozvoj železniční dopravy.
- Sloužila k přepravě císaře a členů jeho rodiny do Cárského Sela.
- Byla předmětem hrdosti Ruské říše, demonstrující technologický pokrok země.
Jak se jmenovala první železnice?
První železnicí v Rusku byla Cárskosělská, otevřená v roce 1837.
- První železnice veřejného užívání.
- Do roku 1840 – jediná v Rusku.
- 6. na světě.
Kdo vytvořil podzemní železnici (seriál)?
Podzemní železnice (seriál)
Tvůrce: Barry Jenkins
Založeno na: románu „Podzemní železnice“ Colsona Whiteheada
Režisér: Barry Jenkins
Scénáristé: Allison Davis a Barry Jenkins
Doplňující informace:
- Seriál představuje dramatizaci stejnojmenného románu, který získal Pulitzerovu cenu.
- Seriál vypráví příběh Cory, uprchlé otrokyně, která cestuje tajnou podzemní železnicí v hledání svobody.
- Seriál získal vysoké hodnocení kritiků za své úchvatné vizuální efekty, silná herecká vystoupení a komplexní pohled na historii otroctví.
Kdo organizoval podzemní železnici (v USA)?
Klíčoví organizátoři „Podzemní železnice“:
- Svobodní afroameričané
- Abolicionisté (přívrženci zrušení otroctví)
- Kvákeři (náboženská skupina známá pacifismem a protiotrokářskými názory)
Jaká města spojovala první ruská železnice?
V roce 1837 byla vybudována první ruská železnice, která spojovala dvě císařská města.
- Petrohrad – hlavní město Ruské říše
- Cárské Selo – příměstská rezidence císaře
Ve kterém městě Ruska končí nejdelší železnice?
Transsibiřská magistrála — největší železnice na světě o délce 9288 km.
Prochází celou Asií a Evropou, začíná v hlavním městě Ruska Moskvě a konečným bodem cesty je Vladivostok na pobřeží Tichého oceánu.
Kde byla postavena první železnice v Rusku?
Zrození železnic v Rusku
- První železnice v Rusku spojovala Petrohrad, Cárské Selo a Pavlovsk.
- Její výstavba začala 13. května 1836.
- Železnice byla určena pro přepravu cestujících a zboží.
Kde postavili první železnici v Rusku?
První železnice v Rusku byla postavena mezi Sankt Petěrburgem a Cárským Selom.
Otevření železnice: * 30. října 1837 (po starém stylu) * 11. listopadu 1837 (po novém stylu)
Charakteristika železnice: * Délka: 25 kilometrů * Typ trakce: parní
Význam: * Otevření železnice bylo důležitou událostí v dějinách Ruska, protože znamenalo začátek éry železniční dopravy v zemi.
- Přípravné práce na výstavbě železnice začaly v roce 1836.
- Koleje pro železnici byly vyrobeny v Anglii.
- V roce 1837 byla z Anglie dopravena parní lokomotiva, která uskutečnila první jízdu po železnici 6. listopadu.
- Oficiálním dnem otevření železnice je 30. října (11. listopadu podle nového stylu) 1837.
- První vlak se skládal z osmi vozů, které přepravovaly cestující a zavazadla.
- Rychlost vlaku byla asi 35 kilometrů za hodinu.
Kdo postavil vůbec první železnici v Rusku?
První železnicí v Rusku byla Cárskosělská, která spojovala Sankt Petěrburg s Cárským Selom.
Autorem projektu byl rakouský inženýr Franz Anton von Gerstner.
Projekt byl schválen 21. února 1836 a výstavba začala již následující rok.
Jaká města spojovala druhá železnice Vyatky?
V letech 1895-1900 druhá železnice Vyatky spojovala Vyatku se dvěma velkými městy:
- Perm (původní nádraží Vyatky se nazývalo „Permské“)
- Kotel (nádraží přejmenované na „Kotelské“)
Jaké osady spojovala první železnice?
První veřejně přístupná železnice v Rusku byla otevřena 30. října 1837 a spojovala Sankt Petěrburg, Cárské Selo a Pavlovsk. Tato železnice o délce 27,2 km vstoupila do historie jako Cárskosělská železnice.
- Význam: první železnice v Rusku měla významný vliv na rozvoj země, přispěla k ekonomickému růstu, posílení obchodních vazeb a zvýšení mobility obyvatelstva.
- Technické parametry: jednokolejná trať s rozchodem 1829 mm, po které jezdily parní lokomotivy vyrobené v tuzemských i zahraničních závodech.
- Objem přepravy osob: od otevření se železnice stala populární mezi Petrohraďany, ročně přepravovala asi 250 tisíc cestujících.
- Současný význam: Cárskosělská železnice je součástí Oktobrské železnice a používá se pro příměstskou osobní dopravu.
Na kterém místě je Rusko v žebříčku metropolitních systémů?
Podle počtu stanic metra zaujímá Rusko 4. místo na světě.
- 1. Japonsko — 6786 stanic
- 2. Španělsko — 693 stanic
- 3. Německo — 492 stanic
- 4. Rusko — 420 stanic
Zajímavosti: * První linka metra v Rusku byla otevřena v Moskvě v roce 1935. * Nejdelší linka metra v Rusku je Kroužková linka, její délka je 19,3 km. * Nejvytíženější stanice metra v Rusku je „Komso-molská“ v Moskvě, denně jí projde asi 1 milion cestujících. * Moskevské metro je považováno za jeden z nejkrásnějších a architektonicky nejvýznamnějších systémů metra na světě.
Ve kterém městě Ruska je pouze jedna stanice metra?
Omský metropoli-ten: Jeden metro most, jedna stanice, žádné vlaky. Ve městě stavěli metro tak dlouho, že ztratilo na aktuálnosti: nakonec byly výkopy zaplaveny vodou a stanice „Knihovna jména Puškina“ se používá jako podzemní přechod. Teď je tam krásně: stěny jsou pomalované graffiti a stanice se stala uměleckým objektem.
Ve kterém městě Ruska je pouze 1 stanice metra?
Kazanský metropoli-ten byl oficiálně otevřen 27. srpna 2005. Zvláštností kazanského metra je existence pouze jedné linky. Linka o délce 16,8 km vede od severovýchodu k jihozápadu a zahrnuje centrální část města.
V současné době v Kazanském metru funguje 11 stanic umístěných na jediné lince:
- Ametjevo
- Gorki
- Prospekt Pobědy
- Dubravnaja
- Kozja Sloboda
- Jašlěk
- Severní vokzal
- Kremľovskaja
- Ploščad Tujaka
- Sukonnaja Sloboda
- Aviastroitelnaja
Do budoucna se plánuje rozšíření Kazanského metra, zejména výstavba druhé linky s 12 stanicemi. V roce 2024 byla zahájena ražba prvního tunelu pro tuto linku.
Kde se nachází největší metro na světě?
Největší metro na světě — newyorské metro, které má:
- Největší počet linek
- Největší počet stanic