Kde se v České republice běžně dává spropitné?

Etiketa spropitného v restauracích a hotelech: komplexní přehled

Výše spropitného se v České republice, podobně jako v mnoha dalších zemích, řídí především třídou podniku a kvalitou poskytnutých služeb. Není však zákonem stanovená povinnost, ale spíše výraz uznání a vděčnosti za dobrou obsluhu.

  • Levné podniky (hospody, rychlá občerstvení): V těchto zařízeních se spropitné obvykle pohybuje v minimální výši, často v rozmezí 5-10% z celkové ceny, v závislosti na spokojenosti zákazníka. Někteří zákazníci zaokrouhlují účet nahoru.
  • Letní a plážové restaurace/kavárny: V těchto typech podniků není spropitné běžné a často ani očekávané. V ceně konzumace je již obvykle zahrnuta služba.
  • Restaurace střední cenové kategorie: Doporučená výše spropitného se zde pohybuje v rozmezí 5-10% z celkové ceny účtu. Je důležité si uvědomit, že i v případě, že je na účtu zahrnut poplatek za obsluhu (service charge), je spropitné stále na místě, pokud byla obsluha vynikající. Poplatek za obsluhu často slouží k rozdělení mezi zaměstnance a ne vždy plně reflektuje kvalitu individuální obsluhy.
  • Luxusní restaurace: V exkluzivních restauracích se spropitné pohybuje zpravidla v rozmezí 10-15% a více, opět v závislosti na spokojenosti zákazníka.

Další důležité aspekty:

  • Service charge: Některé podniky zahrnují poplatek za obsluhu (service charge) přímo do účtu. To je vždy uvedeno na menu nebo na účtence. V tomto případě není spropitné automaticky nutné, ale stále je na zvážení zákazníka dle kvality služeb.
  • Soukromé akce (svatby, firemní večírky): Na soukromých akcích je běžné spropitné ve výši 15-20% a více, v závislosti na rozsahu a kvalitě služeb.
  • Nespokojenost se službami: Pokud nejste s kvalitou obsluhy spokojeni, není nutné spropitné dávat. Doporučuje se však informovat manažera podniku o Vašich stížnostech.
  • Mezinárodní kontext: V některých zemích, například ve Francii a Japonsku, není spropitné běžné nebo je dokonce považováno za urážlivé. Vždy je vhodné se před cestou informovat o místních zvyklostech.

Spropitné za úklid hotelového pokoje

Úklid pokoje: Spropitné za úklid hotelového pokoje není povinné. Pokud jste s kvalitou úklidu spokojeni, můžete nechat spropitné na nočním stolku nebo posteli. Výše spropitného je individuální, ale obvykle se pohybuje v rozmezí 1-2 EUR za den.

Profesionální chování obsluhy v restauraci

Profesionální chování číšníků a servírek:

  • Hygiena: Je nezbytné dodržovat nejvyšší hygienické standardy. Žvýkání žvýkačky během služby je naprosto nevhodné.
  • Profesionalita: Je důležité se vyvarovat konzumace alkoholu, kouření a nevhodného chování (nepřiměřené řeči, agresivního chování atd.) během pracovní doby.

Umístění ženy v restauraci

Tradiční etiketa doporučuje ženě místo po pravici muže, které je považováno za čestnější. Avšak komfortnější může být umístění s výhledem na restaurační sál. Je důležité respektovat preference všech zúčastněných osob.

Pozdrav hostů obsluhou

Číšník nebo číšnice by měli hosty pozdravit vhodným pozdravem dle denní doby – „Dobré ráno“, „Dobrý den“, nebo „Dobrý večer“. Je důležité nenutit hosty k přesazení se na jiné místo, pokud si již vybrali svůj stůl.

Scroll to Top