V cestovním ruchu v Česku pracovalo v daném roce 224 300 lidí, což je meziroční nárůst o 2,2 %. To ale stále představuje o 15 000 (6%) méně pracovníků než v roce 2019 před pandemií. Výdaje za cestovní ruch dosáhly 328,9 miliard korun, což ukazuje celkovou poptávku návštěvníků. Zajímavé je, že i přes menší počet zaměstnanců se objem výdajů drží na vysoké úrovni, což může svědčit o efektivnějším hospodaření a vyšších cenách služeb. Možná to souvisí s aktuální inflací a změnou spotřebitelských návyků. Pro turisty to znamená, že cena za služby v turistickém sektoru může být v současnosti vyšší, než tomu bylo před pandemií. Přestože je počet pracovníků nižší, turistická infrastruktura v Česku zůstává rozsáhlá a nabízí mnoho možností. Doporučuji si předem zarezervovat ubytování, zejména v hlavních turistických sezonách, a sledovat aktuální ceny služeb.
Na jaký obor je nejtěžší se dostat?
Dostat se na vysokoškolské studium v Česku je výzva, jejíž obtížnost se liší podle oboru. Obecně se úspěšnost zvyšuje, ale některé obory zůstávají extrémně konkurenční. Práva, medicína a umělecké obory patří mezi nejnáročnější. Zejména na UMPRUM v Praze je přijímací řízení velmi přísné a procento nepřijatých je vysoké. Je důležité si uvědomit, že náročnost se může lišit i mezi jednotlivými univerzitami – například medicína na Karlově univerzitě je mnohem těžší než na některé soukromé univerzitě. Při plánování studia je tedy klíčové si předem ověřit přijímací kritéria a statistiky jednotlivých škol a oborů, a to i na úrovni specifických ateliérů v rámci uměleckých oborů, kde se konkurence může výrazně lišit.
Pro umělecké obory je typická potřeba rozsáhlého portfolia a individuální práce s přijímací komisí. U práv a medicíny je důležitá vynikající znalost potřebných předmětů a případně i absolvování přípravných kurzů. Znalost požadavků a příprava jsou klíčem k úspěchu.
Kolik si vydělá cestovní ruch?
Český turistický ruch v roce 2025 dosáhl obrovských 285,9 miliard korun v celkových výdajích. To se promítlo do hrubé přidané hodnoty ve výši 134,3 miliard korun, což představuje 2,18 % HDP země – výrazný nárůst oproti 1,53 % v roce 2025. Znamená to, že turismus je důležitým ekonomickým faktorem. Zajímavé je, že tyto peníze proudí nejen do velkých hotelů, ale i do menších penzionů, restaurací v regionech a místních podniků, čímž se podporuje regionální rozvoj. Za zmínku stojí i skutečnost, že se jedná o průměrný výsledek, který může být ovlivněn sezonností a specifickými událostmi. Například letní turistika generuje výrazně vyšší obrat než zimní, a to i přes rostoucí popularitu zimních sportů. Důležitým faktorem pro další rozvoj je udržitelnost – čím více se soustředíme na ekologický a ohleduplný přístup k životnímu prostředí, tím atraktivnější bude Česko pro turisty v dlouhodobém horizontu.
Co znamená obor cestovní ruch?
Cestovní ruch není jen o lístcích a hotelech. Je to komplexní obor, který propojuje ekonomiku, kulturu a přírodu. Studium cestovního ruchu vám poskytne hluboké pochopení mechanizmů, které řídí tento dynamický průmysl, jak na úrovni jednotlivých podniků, tak na regionální, ba i globální úrovni. Naučíte se analyzovat turistický potenciál dané oblasti – od geologických unikátů a historických památek po ekonomickou infrastrukturu a dostupnost. Získáte praktické dovednosti pro plánování a řízení turistických projektů, od marketingu a propagace po udržitelný rozvoj a ochranu životního prostředí. Představte si, že analyzujete, jak zvýšit atraktivitu zapomenuté vesnice, nebo jak optimalizovat turistický ruch v přeplněném městě – to vše je součástí tohoto oboru. A věřte mi, zkušenost z terénu je k nezaplacení. Poznáte, jak vypadá skutečná práce v oblasti cestovního ruchu, od organizace zájezdů až po řízení turistických destinací. Absolventi se tak stávají experty, kteří rozumí udržitelnému rozvoji a umí efektivně naplňovat potřeby turistů při ochraně přírodního a kulturního dědictví. Je to oblast s velkým potenciálem a s neustálým vývojem, takže se nudit určitě nebudete.
Nejde jen o suchá čísla a statistiky – jde o poznávání světa, o setkávání s lidmi a o tvorbu nezapomenutelných zážitků, a to jak pro turisty, tak pro vás samotné. Zvládnete kriticky zhodnotit vliv cestovního ruchu na dané území a navrhnout efektivní řešení problémů, například v oblasti přetížení turistických atrakcí či negativních dopadů na místní obyvatelstvo. A to je skutečně cenná dovednost v dnešním světě.
Co je filmový cestovní ruch?
Filmová turistika, fenomén stále populárnější mezi zkušenými i začínajícími cestovateli, představuje mnohem víc než jen pouhé navštívení lokací z oblíbených filmů a seriálů. Je to hlubší ponoření se do světa příběhů, prozkoumání reálných míst, která inspirovala tvůrce, a objevování skrytých koutů, které by jinak zůstaly nepovšimnuty. Díky filmové turistice se můžete projít ulicemi, kde se odehrávaly klíčové scény, navštívit historické budovy, které sloužily jako filmové kulisy, a zažít atmosféru míst, která se stala nedílnou součástí filmových legend. Ačkoliv se to může zdát jednoduché, plánování takové cesty vyžaduje důkladný průzkum – některá místa jsou snadno dostupná, zatímco jiná vyžadují více času a úsilí na cestu. Například, můžete se vydat po stopách hrdinů Pána prstenů na Novém Zélandu, prozkoumat malebné uličky Prahy z filmu Amélie z Montmartru, nebo se vydat do Hollywoodu a prohlédnout si slavná filmová studia. Nezapomínejte, že mnohé lokality nabízejí i tematické prohlídky a speciální akce pro fanoušky, čímž se zážitek stává ještě intenzivnějším a nezapomenutelnějším. Plánujte dopředu, kombinujte s jinými turistickými aktivitami v dané lokalitě a hlavně, nechte se unést kouzlem filmových příběhů, které ožijí přímo před vašima očima.
Kromě klasických filmových destinací se stále více rozvíjí tzv. “dark tourism” s filmovou tematikou, kde se navštěvují místa, která sloužila jako kulisy pro horory či kriminální filmy. Tento specifický typ filmové turistiky vyžaduje od návštěvníků odvahu a citlivost k tématu, jelikož se často jedná o místa s temnou historií. Je důležité si uvědomit, že i když je cílem zábava, je nutné respektovat historii a lokální kulturu daných míst. Například, místa natáčení válečných filmů mohou být pro někoho citlivá a vyžadují decentní přístup.
Co se učí v cestovním ruchu?
Studium cestovního ruchu je mnohem víc než jen plánování výletů. Naučí vás prostorové a časové myšlení – efektivně plánovat trasy, zvažovat časové limity a optimalizovat itineráře. Získáte silné dovednosti v práci s informacemi, které budete využívat při sestavování atraktivních nabídek zájezdů, efektivní propagaci a přípravě poutavých průvodcovských programů.
Naučíte se:
- Analyzovat trh a cílové skupiny – pochopit, co turisty zajímá a jak jim nabídnout to nejlepší.
- Zpracovávat a vyhodnocovat data – např. statistiky návštěvnosti, recenze a feedback.
- Využívat různé marketingové nástroje – od sociálních médií po klasické reklamy.
- Spravovat rozpočty a rezervace – efektivně hospodařit s finančními prostředky a zajišťovat bezproblémový průběh cest.
Důležité je i rozvíjení historického vědomí a multikulturního přístupu. Pochopíte souvislosti mezi historií, kulturou a turistickým potenciálem daného místa. Naučíte se respektovat odlišné kultury a komunikovat s lidmi z různých prostředí.
Kromě toho získáte praktické znalosti v oblasti:
- Geografické informační systémy (GIS) – pro analýzu prostorových dat a plánování tras.
- Zákaznického servisu – efektivní a zdvořilá komunikace s klienty.
- Základy práva v cestovním ruchu – ochrana osobních údajů, smluvní vztahy apod.
- Jazykové dovednosti – komunikace v cizích jazycích je nezbytná pro úspěch v oboru.
Získáte široké spektrum znalostí a dovedností, které vám otevřou dveře k mnoha různým profesím v dynamicky se rozvíjejícím odvětví cestovního ruchu.
Kolik si vydělá letuška?
Několik aspektů ovlivňuje výši platu:
- Zkušenost: Začátečnice si samozřejmě vydělají méně než zkušené letušky s lety do exotických destinací, které často ovládají i několik jazyků.
- Letecká společnost: Prestižní aerolinie s mezinárodními lety obvykle nabízejí vyšší platy než menší tuzemské společnosti.
- Druh letadel: Letuška na velkém dálkovém letadle může mít vyšší plat než kolegyně na kratších letech.
- Nadčasy a příplatky: Noční lety, svátky a víkendy se počítají s příplatky, což může plat značně ovlivnit.
Je důležité si uvědomit, že uvedený rozsah 26 015 – 65 708 Kč je hrubá mzda. Po odečtení daní a odvodů si letuška domů odnese méně. A nezapomeňte, že 10% letušek vydělává méně než 26 015 Kč a 10% více než 65 708 Kč. To nám dává představu o celkovém rozptylu mezd v tomto oboru.
Zajímavost: Mnoho letušek si práci užívá pro cestování a ne pro vysoký plat. Často létají po světě, poznávají nové kultury a místa, a to samo o sobě je pro mnohé neocenitelné.
Co je cestovní ruch obor?
Cestovní ruch není jen o lístcích a hotelích. Je to komplexní obor, který propojuje teorii s praxí, a to od globálních trendů až po specifika českého kulturního dědictví. Studium vám poskytne ucelený přehled o fungování turistického průmyslu, od ekonomických aspektů po udržitelnost a vliv na životní prostředí. Získáte hluboké znalosti o tom, jak se turistika vyvíjí v celosvětovém měřítku, a jak se s ní vypořádat z pohledu managementu, marketingu i samotného cestování.
Důležitou součástí studia je specializace na průvodcovství. Naučíte se, jak efektivně a poutavě prezentovat české památky a kulturní dědictví – a to nejen pro české, ale i pro zahraniční návštěvníky. Představte si, že budete provázet turisty po Karlštejně, vysvětlovat jim tajemství Kutné Hory nebo je uvádět do krás českých národních parků. To vše s odborným zázemím a znalostí kontextu.
Studium zahrnuje i problematiku vlivu EU na cestovní ruch, což je klíčové pro pochopení současných trendů a regulací. Získáte tak komplexní pohled na toto dynamické odvětví, které se neustále mění a vyvíjí se v reakci na globalizaci, technologické pokroky a environmentální výzvy. Budete připraveni na práci v cestovním ruchu na různých úrovních, od plánování tras a managementu hotelů po práci s médii a propagaci cestovního ruchu.
Nejde jen o teorii, ale i o praxi. Představte si sebe, jak navrhujete udržitelné turistické trasy, analyzujete data o cestování a vyvíjíte marketingové strategie pro konkrétní destinace. To vše je součástí komplexního obrazu cestovního ruchu, který vám studium poskytne.
Kolik bodů potřebuji na Cestovní ruch?
Potřebuješ 1700 bodů na Turismus a hospitality management (dříve Cestovní ruch). To je skvělé! Představ si, že s těmi 1700 body se dostaneš do světa plného dobrodružství.
Pro srovnání:
- Mezinárodní obchod: 1800 bodů
- Mezinárodní studia a diplomacie: 1900 bodů
- Manažer obchodu (kombinovaný): 1000 bodů
Tipy pro budoucího turistického profesionála:
- Získej zkušenosti už teď! Zkus brigádu v cestovní kanceláři, v hotelu nebo jako průvodce. Dobrovolničení v zahraničí je taky skvělý nápad.
- Nauč se alespoň jeden světový jazyk dokonale. Angličtina je základ, ale španělština, francouzština nebo němčina ti otevřou mnohem více dveří.
- Rozvíjej své znalosti o různých destinacích. Nejen o turistických atrakcích, ale i o kultuře, historii a místních zvyklostech.
- Získej certifikáty v oblastech jako je první pomoc, záchranářství, nebo třeba potápění. To ti může otevřít cestu k zajímavým specializacím v cestovním ruchu.
1700 bodů je vstupenka do světa, kde se snoubí dobrodružství, poznávání a práce. Využij to!
Co se vyplatí studovat?
Co se vyplatí studovat, když miluju hory a dobrodružství? Klasické “perspektivní” obory jako zdravotnictví (záchranář, horská služba – ideální kombinace pomoci lidem a pobytu v přírodě!), moderní technologie (vývoj outdoorového vybavení, navigačních systémů, aplikací pro turisty – šance vylepšit vlastní výbavy a aktivity!), informační technologie (geografické informační systémy, webové mapy pro turistiku – propojení technologií s vášní!), byznys a management (řízení cestovní kanceláře zaměřené na outdoorové aktivity, marketing outdoorového vybavení – získej svobodu a peníze pro vlastní dobrodružství!) a finance (investování do projektů spojených s turistikou, ekologickým cestovním ruchem – finanční nezávislost pro realizaci snů!) všechny nabízejí možnosti. Nemusíš se ale nutně držet jen klasiky. Zaměř se na obory s environmentálním zaměřením (ochrana přírody, geografie) – pro udržitelnou turistiku je to klíčové. Nebo zkus obory propojující sport a turistiku (fyzioterapie, sportovní management) – pečuj o své tělo i o těla druhých, kteří se pohybují v horách. Klíčem je najít kombinaci tvých zájmů a požadavků trhu práce.
Kolik stojí studium po 26 roce?
Věk 26 let nijak neovlivňuje výši školného na českých vysokých školách. To je dobrá zpráva pro všechny, kteří se rozhodli pro studium v pozdějším věku. Mnoho zemí má systém, kde se školné liší podle věku studenta, ale Česká republika mezi ně nepatří.
Financování studia ovšem může být složitější. Zvažte tyto možnosti:
- Školné: Výše školného se liší dle školy a oboru, ale věk zde nehraje roli.
- Úvěry: Studijní úvěry jsou dostupné bez ohledu na věk. Informujte se u bank a státních fondů.
- Stipendia: Mnoho stipendií je zaměřeno na sociální situaci, studijní výsledky, ale nikoliv na věk. Prozkoumejte možnosti na vašich potenciálních univerzitách.
Mé zkušenosti z cest po světě ukazují, že flexibilita systému v České republice je poměrně unikátní. V mnoha zemích je přístup ke studiu ve vyšším věku výrazně omezený, případně ztížený finančně.
Nezapomeňte na:
- Přijímací řízení: Zaměřte se na splnění požadavků dané univerzity.
- Organizační záležitosti: Studium v pozdějším věku může vyžadovat větší organizační dovednosti kvůli souběhu s rodinným životem či jinými závazky.
Jaký je význam cestovního ruchu?
Cestovní ruch je naprosto zásadní pro světové hospodářství, a to nejen pro některé země, ale v globálním měřítku. UNWTO uvádí, že mezinárodní turistika tvoří 25-30% světových služeb a zaměstnává přes 100 milionů lidí. To ale jen škrbe na povrchu. Jeho význam přesahuje pouhý ekonomický dopad; obohacuje kulturní výměnu, podporuje rozvoj infrastruktury (silnice, letiště, hotely), a stimuluje místní řemesla a gastronomii. Zkušenosti z cest obohacují osobní rozvoj, rozšiřují obzory a posilují mezinárodní pochopení. Je třeba si ale uvědomit i stinné stránky, jako jsou environmentální dopady, přetěžování turistických atrakcí a riziko gentrifikace. Kvalitní, udržitelná turistika, která respektuje místní komunitu a životní prostředí, je proto klíčová pro dlouhodobý prospěch.
Co může dělat cestovní agentura?
Cestovní agentura je v podstatě prostředník. Hlavně prodává zájezdy, ale ty musí být pořádány cestovní kanceláří – agentura je sama o sobě nezorganizuje. Think of them as the shop window for holidays! To znamená, že vybíráte z nabídky různých kanceláří a agentura vám s rezervací a formalitami pomůže. Je to výhodné, protože máte vše na jednom místě a získáte i cenné rady. Mimo zájezdy pak nabízí spoustu dalších věcí, co usnadní vaši cestu. Kromě klasických vstupenek, map a jízdních řádů se už dnes setkáte i s prodejem letenek online, s rezervací ubytování (i mimo klasické zájezdy), pojištění a s poradenskými službami ohledně víza. Některé agentury se specializují na určité destinace, typy cestování (např. dobrodružné, luxusní) nebo druhy dopravy (například letecká). Důležité je si předem ověřit spolehlivost agentury a případné recenze. Nepodceňujte si ani prozkoumání smluvních podmínek před nákupem.
Kromě tištěných průvodců a upomínkových předmětů dnes agentury často nabízí i elektronické služby, například online rezervační systém, digitální průvodce nebo informace o počasí v destinaci. Vždy se vyplatí porovnat ceny a nabídky od několika agentur, než se rozhodnete. Nebojte se ptát na detaily a využít jejich zkušeností.
Kolik si vydělá pracovník v cestovní kanceláři?
Takže, kolik si šoupne do kapsy průměrný člověk z cestovky? Podle čísel z 26. března 2025, 668 364 Kč ročně! To je slušný balík, co? To dělá 55 697 Kč měsíčně, 13 924 Kč týdně, anebo 348,11 Kč za hodinu. Samozřejmě, tohle je jen průměr, záleží na pozici, zkušenostech a velikosti firmy. Ale představte si, co všechno si za tohle můžete koupit! Nový stan pro expedice do Nepálu? Letenky na Kilimandžáro? Nebo třeba roční zásobu energetických tyčinek? Myslím, že se dá říct, že v cestovní kanceláři se dá solidně vydělat, a to se hodí, když se člověk denně obklopuje touhou po dobrodružství a objevování nových míst. Platy se ale liší i podle toho, jestli se jedná o menší cestovku zaměřenou na individuální turistiku, nebo o velký koncern s hromadnými zájezdy. A nezapomeňme, že zkušenosti a jazykové znalosti hrají velkou roli!