Která strana je u moci v Anglii?

Spojené království se považuje za hlavního iniciátora světového levostranného provozu: jeho zavedením na svém území ovlivnilo značnou část světa (své kolonie a závislá území).

Které země mají levostranný provoz?

Země s levostranným provozem:

  • Evropa:
  • Spojené království
  • Malta
  • Irsko
  • Kypr
  • Asie:
  • Bangladéš
  • Brunej
  • Indie
  • Indonésie
  • Japonsko
  • Malajsie
  • Maledivy
  • Nepál
  • Pákistán
  • Singapur
  • Thajsko
  • Srí Lanka
  • Východní Timor
  • Afrika:
  • Botswana
  • Keňa
  • Lesotho
  • Mauricius
  • Mosambik

Zajímavost:

Většina zemí světa používá pravostranný provoz, s výjimkou výše uvedených. Předpokládá se, že levostranný provoz vznikl z praktik jízdy na koni, kdy jezdci nosili meč na levé straně, což jim umožňovalo údery z levé strany. Později byla tato praxe přenesena na silniční provoz. Tato teorie je však předmětem historických debat a není jednoznačně potvrzena.

Jaká je strana provozu v USA?

Mezinárodní zkušenosti s řízením

Během svých rozsáhlých mezinárodních zkušeností s řízením automobilu měl autor zkušenosti jak v zemích s pravostranným, tak s levostranným provozem. Projel tisíce kilometrů v následujících zemích s levostranným provozem:

  • Spojené království
  • Austrálie
  • Nový Zéland
  • Seychely

Je důležité poznamenat, že Americké Panenské ostrovy představují výjimku v USA, kde je provoz organizován na levé straně.

Jaký je provoz ve Velké Británii?

Ve Velké Británii se uplatňuje levostranný provoz. Jeho vznik je spojován se středověkem, kdy jezdci dávali přednost držení se levé strany cesty, aby pravá ruka se zbraní byla připravena k boji. Po výstavbě Londýnského mostu (13. století) se v zemi začal šířit levostranný provoz, který byl následně legalizován v 18. století. Přesné důvody a časový průběh procesu přechodu na levostranný provoz jsou však předmětem historického výzkumu a zůstávají částečně nejasné.

  • Je pozoruhodné, že Anglie se stala první zemí s oficiálně přijatým levostranným provozem.
  • Levostranný provoz ve Velké Británii se týká nejen silniční dopravy, ale i železniční.

Jaký je provoz v Londýně?

Při řízení automobilu ve Spojeném království je třeba brát v úvahu, že provoz v zemi je levostranný.

  • V automobilu je volant umístěn vpravo, což může být nezvyklé pro řidiče zvyklé na pravostranný provoz.
  • Všechna vozidla se musí držet levé strany silnice, včetně předjíždění.
  • Křižovatky jsou často regulovány křižovatkami s kruhovým objezdem, kde se vozidla pohybují proti směru hodinových ručiček.
  • Chodci by se měli dívat doprava před přechodem silnice.

Zvyknutí si na levostranný provoz může nějakou dobu trvat, proto se důrazně doporučuje dodržovat opatrnost a zvýšenou pozornost, zejména zpočátku.

Jaký je provoz ve Francii?

Ve Francii je zaveden pravostranný provoz.

  • Automobily se musí pohybovat po pravé straně silnice.
  • Předjíždění se provádí z levé strany.
  • Značky přednosti a vodorovné dopravní značení odpovídají pravostrannému provozu.

Proč je v Londýně levostranný provoz?

Šíření pravostranného provozu ve světě je spojeno s napoleonskými dobýváními.

V 19. století se pravostranný provoz ujal zákonodárně ve většině zemí. Výjimkou byla Velká Británie, kde se levostranný provoz ustanovil v roce 1835.

Proč je v Evropě převážně pravostranný provoz?

Pravostranný provoz je výsledkem převahy praváků.

  • Řízení automobilu je pohodlnější zprava pro praváky.
  • V souladu s tím je také snazší se orientovat a reagovat na dopravní situaci z této strany.

Jaký je provoz ve Švédsku?

Švédský den přechodu na pravostranný provoz

Den „H“ (den pravostranného provozu), který se konal 3. září 1967, znamenal přechod Švédska z levostranného na pravostranný silniční provoz.

Tento přechod byl pečlivě naplánován a řízen. Během čtyř měsíců před datem přechodu vláda zorganizovala rozsáhlou informační kampaň, distribuovala brožury, organizovala televizní vysílání a umísťovala dopravní značky, aby připomněla řidičům blížící se změnu.

V den přechodu:

  • Silniční doprava byla na jednu hodinu přerušena, aby se dalo chodcům zvyknout na novou orientaci provozu.
  • Rychlost jízdy byla omezena na 30 km/h v obcích a na 50 km/h mimo ně.
  • Autobusům a nákladním vozidlům bylo zakázáno vzájemně se předjíždět na silnicích.

Pouze několik hodin po přechodu byl provoz na švédských silnicích plynulý a organizovaný a počet nehod byl nižší než v běžný den.

Přechod Švédska na pravostranný provoz byl významným úspěchem. Prokázal, že s pečlivým plánováním a veřejnou účastí mohou být i tak složité přechody provedeny efektivně a bezpečně.

Proč Švédsko změnilo levostranný provoz?

Důvod přechodu Švédska na pravostranný provoz

3. září 1967 Švédsko přešlo z levostranného na pravostranný provoz. To bylo provedeno z několika důvodů:

  • Snadnější cestování do zahraničí: Přechod usnadnil cestování do sousedních zemí s pravostranným provozem, jako je Norsko a Finsko.
  • Převládající používání vozidel s volantem vlevo: Více než 90 % automobilů ve Švédsku mělo volant vlevo, což bylo u levostranného provozu nepraktické.

Švédsko bylo poslední zemí v kontinentální Evropě, která přešla na pravostranný provoz. Proces přechodu byl pečlivě naplánován a zahrnoval zkušební provozy a informační kampaně. Přechod proběhl celkově hladce a počet dopravních nehod se po přechodu výrazně snížil.

Co je špatného na vozidle s volantem vpravo?

Hlavní nevýhody vozidel s volantem vpravo jsou dány vlastnostmi pravostranného provozu v České republice, což vede k určitým nepříjemnostem při provozu na českých silnicích.

Nepříjemnosti při předjíždění:

  • Omezený výhled — umístění volantu vpravo ztěžuje viditelnost protijedoucího proudu při předjíždění.
  • Problémy s odhadem vzdálenosti — při umístění vpravo od středové čáry značení může řidič nesprávně odhadnout vzdálenost od protijedoucího vozidla.

Další nevýhody:

  • „Zrcadlové“ ovládací prvky — páka řazení, ruční brzda, ovládací prvky na volantu jsou umístěny vpravo, což se liší od běžného umístění na vozidlech s volantem vlevo.
  • Snížená bezpečnost při čelních srážkách — kvůli umístění volantu vpravo je řidič blíže středu nárazu, což zvyšuje riziko zranění.
  • Omezený výběr náhradních dílů a komponentů — vozidla s volantem vpravo nejsou v České republice tak rozšířená, proto mohou být náhradní díly pro ně vzácnější a dražší.

Scroll to Top