Při výběru hotelu zvažuji především lokalizaci. Blízkost k důležitým památkám, dopravním uzlům a zajímavým místům šetří čas a peníze. Důležitá je i cena, ale ne vždy je nejlevnější varianta nejlepší. “Hvězdičky” jsou orientační, spíš se zaměřuji na recenze – důležité jsou detailní popisy pokojů, čistoty, personálu a služeb. Vždy si ověřuji podmínky zrušení rezervace, abych se vyhnul nečekaným poplatkům. Další vybavení, jako je bazén, fitness, parkování, Wi-Fi, posuzuji podle svých potřeb. Například, pokud cestuji s dětmi, hledám hotely s dětským hřištěm nebo bazénem. Pokud plánuji pracovní cestu, potřebuji spolehlivé Wi-Fi a klidné pracovní prostředí. Zanedbatelné jsou pro mě naopak detaily jako např. specifický design interiéru, pokud mi to nezajistí vyšší komfort. Doporučuji prohlédnout si i fotografie pokojů od minulých hostů – často jsou věrnějším obrazem reality než oficiální hotelové obrázky. Také je dobré zkontrolovat, zda hotel nabízí snídaně a jakého druhu. A konečně, všímejte si hodnocení na různých platformách a porovnávejte je, abyste získali komplexnější obrázek.
Co si můžu bez studu vzít z hotelu?
Z hotelového pokoje si bez výčitek svědomí můžu vzít hygienické potřeby, které se denně doplňují – šampony, mýdla, sprchové gely. K tomu se hodí i šampon na vlasy, šitíčko, kancelářské potřeby (tužka, papír, bloček) – vždycky se hodí na cesty. Někdy najdeme i sadu na čištění bot, jednorázové pantofle, a samozřejmě dárky od hotelu. Tip pro zkušené cestovatele: v některých hotelech je možné si vzít i osušku, pokud je stará a evidentně určená k výměně. Vždy ale zvažte, zda je to etické a zdali to nebude v rozporu s hotelovým řádem. Nezapomeňte, že důležité je chovat se ohleduplně a respektovat hotelové vybavení. Zkušený turista ví, že menší, lehčí předměty se více hodí na trek než těžké a objemné věci. Pokud šetříte místo v batohu, nezapomeňte, že některé z těchto věcí se dají skvěle využít v dalších kempech a na dalších cestách.
Jaký přínos má hotel pro ochranu životního prostředí?
Hotelový průmysl, byť zdrojem nemalé radosti pro cestovatele, generuje zároveň značné množství odpadu, v němž dominuje plast. Problém je obrovský a jeho dopad na životní prostředí znepokojivý. Naštěstí se některé hotely aktivně snaží o nápravu. Setkal jsem se s příklady, kde se s úspěchem nahrazují jednorázové plastové předměty – brčka, lahve, sáčky – ekologickými alternativami. To zahrnuje nejen biodegradabilní varianty, ale i stále častěji používané opakovaně použitelné nádoby a náčiní. Pozitivní je i zvyšující se tlak na dodavatele, aby používali recyklované materiály a minimalizovali obalové materiály.
V rozvinutějších destinacích jsem zaznamenal i snahy o šetření vodou a energií, například zaváděním chytrých systémů pro regulaci spotřeby. Nicméně, praxe se velmi liší hotel od hotelu a skutečný dopad těchto snah je třeba kriticky posuzovat. Je potřeba vyhledávat certifikace a ověřovat si, zda se proklamovaná ekologie projevuje v reálných krocích a nejedná se jen o marketingový trik.
Důležité je také věnovat pozornost tomu, zda hotel investuje do lokálních, sezónních a ekologicky šetrných zdrojů potravin pro své restaurace a snižuje tak svůj uhlíkový otisk spojený s přepravou. Používání lokálních produktů je nejen ekologické, ale i skvělou cestou k poznání místní gastronomie a k podpoře místních komunit.
Na co se dbá při výběru hotelu?
Kvalita a úroveň komfortu pokojů je při výběru hotelu naprosto klíčová. Nejde jen o velikost a dispozici, i když i to je důležité. Zaměřte se na detaily! Má pokoj dostatek zásuvek? Je osvětlení dostatečné a příjemné? Funguje klimatizace tiše a efektivně? Je televize s dostatečným počtem programů a s dobrým obrazem? Mini-bar je fajn, ale prověřte ceny – někdy je výhodnější si nápoje koupit jinde. A co wifi? Je zdarma a dostatečně rychlé?
Stav nábytku a sanity je samozřejmě zásadní. Vyhněte se hotelům s opotřebovaným nábytkem a zanedbanou koupelnou. Plísně a vady na sanitární technice jsou jasným varovným signálem. Nepodceňujte ani kvalitu lůžkovin – pohodlná postel je pro kvalitní odpočinek nezbytná.
Recenze a fotografie jsou skvělými pomocníky, ale buďte k nim kritickí. Profesionální fotografie můžou zkreslovat realitu. Hledejte recenze s detaily, ne jenom obecná hodnocení. Všímejte si, co kritizují ostatní hosté. Často se opakující stížnosti na hluk, nečistotu nebo špatnou obsluhu by vás měly zpozornět.
Tip pro zkušené: Pokud je to možné, podívejte se na půdorys pokoje na webových stránkách hotelu. To vám pomůže lépe si představit prostor a uspořádání nábytku. A nezapomeňte na polohu hotelu – blízkost atrakcí a dopravní dostupnost jsou také důležité faktory.
Jak poznat, že mě v hotelu sledují?
Nejjednodušší způsob, jak odhalit skrytou kameru v hotelu, je hledat odraz objektivu – všechny kamery ho mají. Vypněte světlo a pomalu prohledejte pokoj baterkou, laserovým ukazovátkem nebo speciálním detektorem špionážních kamer. Tohle vám doporučím i já, zkušený cestovatel, který už leccos viděl.
Další tipy pro ostražité cestovatele:
- Prohlédněte si pečlivě zásuvky, vypínače a detektory kouře. To jsou oblíbená místa pro umístění miniaturních kamer.
- Zkontrolujte zrcadla. Za některými zrcadly se může skrývat kamera.
- Věnujte pozornost neobvyklým zvukům nebo blikajícím světlům. To by mohlo naznačovat skryté zařízení.
- Používejte VPN a zabezpečené Wi-Fi připojení. To pomůže ochránit vaše data před potenciálním odposlechem.
A pamatujte, že i zdánlivě nevinné dekorace mohou skrývat technologii. Buďte bdělí a důvěřujte své intuici. Některé hotely nabízí bezpečné trezory, využijte je k ochraně cenných věcí a důležitých dokumentů. A pokud něco vypadá podezřele, neváhejte se obrátit na recepci.
Méně známý trik: Smartphone s funkcí detekce infračerveného záření (některé modely to mají) může odhalit infračervené diody používané u některých nočních kamer, i když je to náročnější.
Co znamená pravidlo 10/5 v hotelech?
Pravidlo 10/5 v hotelech je nepsaným kodexem pro personál, zaměřeným na vylepšení prvního dojmu u hostů. Zjednodušeně řečeno, personál by se měl na vzdálenost 10 stop usmívat a navazovat oční kontakt. Při přiblížení na 5 stop by měl navíc přidat vřelé verbální pozdravení. Efektivně se tak vytváří přátelská a vlídná atmosféra. V praxi se toto pravidlo může mírně lišit v závislosti na velikosti hotelu a jeho zaměření, některé hotely ho interpretují volněji, zatímco jiné ho striktně dodržují. Dobré je si uvědomit, že jde o nenápadný, ale účinný nástroj, který zvyšuje celkovou spokojenost hostů a přispívá k pozitivnímu hodnocení hotelu. Jeho dodržování ovšem závisí na individuálním přístupu jednotlivých zaměstnanců a jejich trénovanosti v oblasti péče o zákazníky. Praktická aplikace tohoto pravidla, ať už striktní nebo flexibilní, ukazuje zájem personálu a snahu o vytvoření pozitivního a příjemného prostředí pro hosty.
Jakých je 7 součástí koncepce hotelu?
Sedm pilířů úspěšného hotelového konceptu tvoří komplexní celek, jehož důkladné promyšlení je klíčem k vytvoření nezapomenutelného zážitku pro hosta. Začíná to příběhem – nejen suchou historií budovy, ale spíše poutavým vyprávěním, které odráží ducha místa a inspiruje. Myslete na jedinečnou a autentickou naraci, která zaujme cílovou skupinu.
Dále pak lidé – personál, který tento příběh žije a předává hostům. Kvalifikovaní, motivovaní a nadšení zaměstnanci jsou neocenitelným aktivem. Nezapomínejte na důležitost tréninku zaměřeného na poskytování výjimečných služeb a budování vztahu s hostem.
Prostor je třetím klíčovým prvkem. Design by měl odrážet celkovou koncepci a příběh. Myslete na detaily – atmosféru, materiály, osvětlení, vše s ohledem na komfort a pohodlí hostů. Zde se hodí i inspirace z úspěšných hotelů po celém světě, od boutique hotelů v italských městech až po luxusní resorty na Maldivách.
Identita hotelu pak definuje jeho charakter a styl. Je to jedinečná směsice prvků, která ho odlišuje od konkurence. Zaměřte se na vytvoření silné značky, která rezonuje s cílovou skupinou.
Služby jsou samozřejmostí, ale i zde je nutné hledat originalitu. Co může váš hotel nabídnout navíc? Unikátní wellness procedury? Gastronomické speciality z regionu? Vynikající servis na míru?
Obsah (content) je v dnešní době klíčový. Kvalitní fotografie, poutavé texty, interaktivní mapy – vše, co pomůže prodat váš jedinečný příběh. Nepodceňujte sílu digitálního marketingu.
Nakonec kanály komunikace s potenciálními hosty. Od sociálních sítí přes webové stránky až po spolupráci s cestovními agenturami. Důležitá je optimalizace a cílený přístup na základě analýzy cílové skupiny.
Vzájemná provázanost těchto sedmi aspektů je nezbytná. Jen tak vznikne ucelený a atraktivní koncept, který zaujme a přiláká hosty, kteří se budou rádi vracet.
Jaký je dopad hotelů na životní prostředí?
Hotelový průmysl, svědkem jsem toho sám na svých cestách, má nezanedbatelný vliv na naši planetu. Přispívá totiž zhruba 1 % k celosvětovým emisím skleníkových plynů ročně. To je, věřte mi, dost znepokojivé číslo. A není to jen o uhlíkové stopě. Například typický čtyřhvězdičkový hotel s 200 pokoji vyprodukuje měsíčně okolo 300 000 kusů jednorázových plastů. Představte si tu hromadu! Viděl jsem na vlastní oči, jak se v některých zemích s odpady zachází a nebylo to pěkné. Tohle všechno jasně ukazuje, že udržitelné postupy v hotelnictví nejsou jen módním trendem, ale naprostou nutností pro přežití naší planety. Z vlastní zkušenosti vím, že existují hotely, které se snaží o ekologický provoz, investují do recyklace, šetří vodou a energií a využívají lokální produkty. Hledejte je a podporujte je! Je to investice do budoucnosti, do krásy míst, která navštěvujete a do zdraví planety. A co je důležité, můžete sami přispět k minimalizaci dopadu – například tím, že odmítnete jednorázové plasty.
Co se krade z hotelů?
Takže, co všechno mizí z hotelů? Klasika – ručníky (79%), župany (66%) a věšáky (50%). To je jako když zdoláváš ferratu a zapomeneš si karabinu – nezbytná výbava, co prostě musí být. Já osobně bych to přirovnal k uloupení stanu při bivakování – absolutní základ pro další výpravu! Třetina hoteliérů hlásí krádeže baterií z elektroniky – to už je jako když vám v horách dojde powerbanka a nemáte jak si dobít GPS. Každý čtvrtý pak trpí ztrátou uměleckých děl – podobně vzácné, jako najít na túře vzácný minerál. A pak už jen menší ztráty: 11% kávovary (dobře, to se dá přežít, káva z termosky je stejně nejlepší) a 9% televizory (kdo by se na ně díval, když je venku tolik krásy!).
Jaké faktory ovlivňují výběr hotelu?
Lokalita je klíčová. Nejde jen o vzdálenost od centra, ale i o blízkost k dopravním uzlům, atrakcím a místu mého zájmu. Zvažte i okolí hotelu – klidnou ulici preferuji před rušnou magistrálou. Mapy s ulicemi a satelitním pohledem jsou nezbytné.
Cena je důležitá, ale ne vždy rozhodující. Zvažte poměr ceny a kvality – levný hotel s mizernými recenzemi může být drahý v konečném důsledku. Sledování cenových srovnávačů a rezervace s dostatečným předstihem se vyplatí.
Recenze jsou pro mě zlatou minou informací. Čtu je kriticky, hledám opakující se problémy a věnuji pozornost detailům, které se běžně v popisu hotelu nezmiňují (hluk, čistota, ochotnost personálu).
Fotografie jsou důležité, ale často zkreslující. Porovnávám je s recenzemi a hledám i videa, která poskytují realistickější představu o hotelu.
Podmínky zrušení rezervace jsou zásadní, hlavně při nejisté situaci. Flexibilní storno podmínky jsou pro mě prioritou.
Způsoby platby – preferuji bezpečné online platby a možnost platit kartou přímo v hotelu, vyhýbám se hotovosti.
Další vybavení – bazén, fitness, parkování, wi-fi – to všechno zvažuji dle svých potřeb. Někdy je však lepší méně, ale kvalitněji.
Úschovna zavazadel je praktická, zejména při příletu/odletu.
Typ pokoje – důležité je vybrat typ pokoje odpovídající mým potřebám (jednolůžkový, dvoulůžkový, s výhledem…). Často se vyplatí připlatit si za pokoj s balkonem či lepší výhledem.
Hodnocení a certifikace – všímat si certifikátů kvality a hodnocení od nezávislých organizací (např. hvězdičky, zelené certifikáty).
Jak definujete dobrý hotel?
Skvělý hotel pro mě není jen o pětihvězdičkovém luxusu, ale o celkovém zážitku. Viděl jsem jich desítky, po celém světě, od japonských ryokanů s tradičními tatami až po butikové hotely v srdci italských měst. Klíčové je překročení očekávání. To se děje už při příjezdu – vstřícný a pozorný personál, který neřeší jen standardní procedury, ale vnímá individualitu hosta. Nejde jen o perfektní úklid, ale o maličkosti: osobní doporučení na místní restaurace, nápověda s dopravou nebo třeba drobný dárek z regionu. V Barceloně mi takhle dali miniaturní láhev místního vína, v Kambodži čokoládu s exotickým ovocem. Tyto drobné gestá vytvářejí atmosféru a dávají pobytu nezapomenutelný charakter. Personalizovaný servis, založený na skutečném zájmu o hosta, je tím nejdůležitějším. A to se nedá naučit ze školení – to se cítí.
Důležité je také propojení s místem. Hotel by měl být oknem do místní kultury, ne jen anonymní ubytovnou. To se projevuje nejen v designu, ale i v nabídce jídel, možnostech aktivit a v přístupu personálu. V Peru mi například doporučili výlet k Incké zřícenině, o kterém jsem předtím ani neslyšel. Tohle je pro mě skutečný luxus – objevování skrytých klenotů daného místa, díky doporučení hotelu.
Co znamená 11 nocí z toho 10 v hotelu?
Tohle je trochu zavádějící. Hotely skutečně počítají noci, nikoliv dny. Balíček “11 dní / 10 nocí” znamená, že platíte za 10 nocí ubytování. Ten jedenáctý den je pak den příletu nebo odjezdu, kdy už v hotelu nemusíte být.
Důležité je si uvědomit: Cena se odvíjí od počtu *nocí*, které strávíte v hotelu. Proto se vždycky pečlivě podívejte na detaily nabídky. Někdy se může stát, že letenky jsou zahrnuty v ceně, jindy ne.
Tip pro zkušené: Vždy si ověřte přesný čas příletu a odjezdu. Pokud máte pozdní přílet nebo brzký odlet, efektivně využijete méně než 10 nocí. Pozor také na případné poplatky za pozdní check-in nebo brzký check-out.
Praktická rada: Při porovnávání nabídek se zaměřujte na cenu za noc, nikoliv na celkovou cenu, abyste mohli objektivně srovnat.
Který hotel je hotelem číslo 1 na světě?
Hledáte ten nejlepší hotel na světě? Podle Travellers’ Choice Award 2025 od BW Hotelier je to Rambagh Palace v Jaipuru. Tento úžasný palác, dříve sídlo mahárádží, nabízí neskutečný luxus a ponoří vás do bohaté historie Indie. Představte si procházky po nádherných zahradách, relaxaci v bazénu s výhledem na okouzlující architekturu a vychutnávání kulinářských mistrovských děl v jedné z vynikajících restaurací. Rambagh Palace není jen ubytování, ale zážitek. Jeho služby jsou na špičkové úrovni, ať už jde o osobní butler service nebo o individuální plány výletů po okolí. Pro milovníky historie a luxusu je to naprosto ideální volba. Doporučuji rezervovat s dostatečným předstihem, jelikož je velmi žádaný. Cena odpovídá luxusu a exkluzivitě, ale zážitek rozhodně stojí za to. Jaipur samotný pak nabízí mnoho dalšího k prozkoumání, od majestátních pevností a paláců až po rušné trhy a fascinující kulturu.
Co znamená pravidlo 10 stop v hotelech?
Pravidlo „10 a 5“ v hotelnictví, které jsem pozoroval v desítkách zemí po celém světě, není jednotné, ale jeho podstata se opakuje. Zjednodušeně řečeno, personál by měl na vzdálenost do 10 stop (cca 3 metry) od hosta automaticky navázat oční kontakt a usmívat se. Na vzdálenost do 5 stop (cca 1,5 metru) je pak vhodné přidat slovní pozdrav – v závislosti na kultuře a situaci to může být formální „Dobrý den“ nebo neformálnější „Ahoj“. Důležitá je autenticita a přirozenost – nucený úsměv působí kontraproduktivně. V některých kulturách je blízký kontakt nežádoucí, proto je nutné respektovat lokální zvyklosti a přizpůsobit se. Například v některých asijských zemích je udržování větší vzdálenosti běžnější a přímý oční kontakt může být vnímán jako agresivní. Naopak v některých latinskoamerických zemích je blízký kontakt a dotyky běžnější součástí komunikace. Pravidlo tedy spíše slouží jako vodítko, které je třeba přizpůsobit konkrétní situaci a kultuře.
Co se nejčastěji krade v hotelech?
Nejčastěji se z hotelů kradou ručníky. To není žádné překvapení; hotelové ručníky bývají často mimořádně měkké, luxusní a příjemné na dotek. Chtělo by se říct, že je to pochopitelné.
Ale pozor! Kromě ručníků mizí i další věci. Je to celkem logické:
- Příslušenství z koupelny: Fény, šampony, mýdla (malé lahvičky jsou oblíbené suvenýry). Vždycky si zkontrolujte, zda máte vše své před odjezdem, aby se vám nestalo, že zaplatíte za něco, co jste si užili v hotelu.
- Přikrývky a prostěradla: I když to vypadá nepravděpodobně, stává se to. Kvalitní hotelové povlečení je lákavé.
- Příbory a nádobí: Zvlášť z těch menších hotelů, kde je snadnější to nenápadně uklidit do kufru.
- Elektronika: Ovladače od TV, nabíječky, ale i dražší zařízení. Vždycky si důkladně zkontrolujte pokoj před odchodem.
Tip pro zkušené cestovatele: Pokud si chcete vzít ručník na památku (i když to nedoporučuji), kupte si spíše ten levnější, případně se informujte na možnost jeho zakoupení v hotelu.
Zajímavost: Hotely počítají s určitou úrovní krádeží a zahrnují to do cen služeb. Vězte, že se to vyplatí jim víc než vám!
Jak se nazývá komfortní odpočinek v přírodě?
Glampovanie – to je něco jako luxusní kempování, ale s mnohem větším komfortem. Představte si pohodlné postele, soukromé koupelny, možná i krb a veškerý komfort hotelového pokoje, ale uprostřed divoké přírody. Nejde jen o stan, ale často o stylové jurty, safari stany, nebo dokonce přepychové karavany. Klíčové je spojení pohodlí s respektem k přírodě – ekologické materiály, minimální dopad na ekosystém. Zkusili jste někdy spát pod hvězdnou oblohou s pocitem absolutního luxusu? Glampovací lokality se často nacházejí na unikátních místech, v národních parcích, u jezer, nebo na pobřeží, takže máte skvělý výchozí bod pro poznávání okolí. Nabídka aktivit je pestrá, od pěší turistiky a cykloturistiky až po jízdu na koních nebo vodní sporty. A to vše bez kompromisů na pohodlí – to je to pravé kouzlo glampovaní.
Jaké jsou způsoby ochrany životního prostředí?
Ochrana životního prostředí je pro mě, jako zkušeného cestovatele, klíčová. Viděl jsem na vlastní oči, jak lidská činnost ničí krásná místa naší planety. Proto jsem si dal za cíl sdílet tipy, jak i vy můžete přispět k její ochraně. Zde je 30 způsobů, jak žít ekologicky, a to i během vašich dobrodružství:
- Sázet stromy: Nejenže pohlcují CO2, ale také poskytují domov mnoha druhům živočichů. Zkuste se zapojit do výsadby stromů ve vašem okolí nebo podpořte organizace, které se tomu věnují. V některých zemích dokonce existují projekty, kde můžete sami zasadit strom a sledovat jeho růst online.
- Pomáhat zvířatům: Podporujte organizace na ochranu zvířat, vyhýbejte se produktům z ohrožených druhů a respektujte jejich přirozené prostředí. Během cestování se vyvarujte krmení divokých zvířat – mění to jejich přirozené chování a závislost na lidech.
- Snížení emisí CO2: Volte udržitelnou dopravu (jízda na kole, veřejná doprava, sdílená auta), šetřete energii doma i na cestách a uvažujte o kompenzaci uhlíkové stopy vašich letů.
- Třídění odpadu: To je základ! Naučte se, jak správně třídit odpad, a to i na cestách. Mnoho hostelů a hotelů už má zavedený systém tříděného odpadu.
- Ekologické cestování: Volte ubytování s certifikací pro udržitelný turismus, podporujte místní firmy a vyhýbejte se plastům na jednorázové použití. Před cestou si zjistěte informace o chráněných oblastech a dodržujte pravidla chování v nich.
- Uklízení odpadků v přírodě: Vzpomeňte si na heslo “Nenechávej po sobě nic jiného než stopy”. Vždy si s sebou vezměte odpadky zpět. A pokud najdete odpadky, které tam nechali jiní, seberte je také.
- Ekologické vzdělávání: Šířte osvětu o ochraně životního prostředí mezi svými přáteli a rodinou. Sdílejte své zkušenosti a inspirujte i ostatní k zodpovědnějšímu přístupu k planetě. A nezapomínejte se stále vzdělávat i vy sami.
Tip pro cestovatele: Při výběru destinace zvažte její ekologickou stopu. Podporujte místa, která se zaměřují na udržitelný rozvoj a ochranu přírody.
Další tipy: Minimalizujte spotřebu vody, používejte opakovaně použitelné láhve a tašky a podporujte lokální farmáře a producenty.